1 oktober 2015

Svart på vitt

Ett silhuettklipp av en okänd hand som vid närmare efterforskning är tillskriven Johan Leksell, hänger på en av hembygdsgårdarna jag besökte i somras.

Är det någon fler än jag som fascineras över silhuettklipp? Denna gracila och pilliga konstart där man med sax klipper ut figurer, landskap, djur och har i slutändan det perforerade papperet fortfarande sammanhållet i ett stycke. Sen klistrar man upp det mot en vit bakgrund. Många gamla silhuettklipp är otroligt skickligt utförda.

Johan Leksell, prästson från Björskogs socken i Västmanland, anses av många vara Sverigemästare i klipp. Åtminstone är han den mest berömde. Själv köper jag på mig silhuettklipp från 30- och 40-talet, gärna med älgar :-)
.
.

6 kommentarer:

  1. Nu säger jag tusen tack! Om detta visste jag inget och kan genast säga jag tycker om detta sätt att göra mycket vacker sihuett - konst! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh! Jag älskar silhuettklipp! Ju äldre desto bättre, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man hade gott om tid föritin och klippte oerhört pyssligt och fingerfärdigt. Man kan ju stirra på en sån där silhuettavla länge och hitta nya saker långt om länge.

      Radera
  3. Hej Viola! Jag är fascinerad av silhuettklipp och har precis startat en blogg där jag vill samla information om silhuettkonstnärer (främst kvinnliga men även manliga). Jag skulle så gärna vilja se bilder på de silhuettavlor du har, jag söker särskilt information om och fler bilder av en okänd konstnär som heter "E. Berglund" (jag har två vackra bilder av denne i min ägo, de enda silhuettklipp jag har och det var dessa som fick igång mitt intresse). Men jag är intresserad av att se alla äldre silhuettklipp. Jag skulle bli väldigt glad om du ville maila mig bilder. Om jag får tillåtelse av dig, skulle jag också gärna vilja lägga upp fler bilder av "okända verk" i min blogg så att världen kan ta del av denna fascinerande konstform! Mitt syfte är endast att sprida konsten så att fler kan glädjas. Övriga läsare får också gärna maila mig tips och bilder. Mvh, Maria (psaligraphy@gmail.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se vad jag kan göra men det dröjer lite.

      Radera
  4. Hej,
    Vet inte mycket mer om det men har precis köpt 7 E.Berglund silhuettklipp tavlor på auktion och undrar med vem det var! Själv blev jag intresserad av silhuettklipp via den ganska stora traditionen som finns i min hemland (Schweiz).

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...