22 oktober 2015

Torskrom

Jag vill börja med att tacka "Herr Stömell" för det tips jag fick för flera månader sedan då jag skrev om Östersjöfisk och torskrom. Jag har nu tagit mig i hampan och besökt en Netto-butik för att införskaffa en favorit som verkligen fanns att köpa där. Torskrommen smakar likadant som förr fastän förpackningen har en annan form och är av annat material. Jag kastas tillbaka till en gyllene tid då jag kalasar på innehållet i den här konservkartongen naturell :-)
Tusen tack "herr Stömell" - utan dig hade jag inte fått återuppleva smaken och konsistensen på en matvara jag älskar!

Vill man så gör man en god röra efter ett recept från 80-talet:
1 burk torskrom
1 finhackad gul lök
3 dl gräddfil
1-2 dl crème fraiche
salt och peppar

Inga Netto-butiker finns norr om Uppland så detta förbehålles mellersta och södra Sverige om nu ingen annan matvarukedja också säljer detta. Eftersom det är en konserv som håller i rumstemperatur i två år blir det till att lägga upp ett litet lager :-)  Men som så ofta får den skylla sig själv om bor i "Norrland" och det kan gälla mycket viktigare saker än torskrom.Snacka om regional orättvisa.
.
.

7 kommentarer:

  1. Delad glädje är dubbel glädje!

    SvaraRadera
  2. Torskrom, så gott! Alldeles för länge sedan jag åt det. Saknar!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns du stekt torskrom, runda "biffar"?
      Glad helg tillbaks!

      Radera
  3. Hej önskar köpa torskrom.
    Bor i Norrköping, men nu har Netto lagt ner. Å där fanns min torskrom
    Vart kan jag handla/beställa?

    Mvh Maria Ellner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i samma situation. Var får man tag i torskrom?

      Radera
    2. Beställde just på Rustans fisk, o de skickar! 😋😄

      Radera

Tyck till om du vill...