21 juni 2016

Suprematism

Den ryske konstnären Kazimir Malevich skapade 1918 en målning ”White on white” eller som den svenska titeln lyder ”Vitt på vitt”.

https://lh3.googleusercontent.com/-8I0VTDmqZ3o/V2JqWZXW00I/AAAAAAAANps/YCrHw54Cv1MaJBZTa54qIGo8ZPpEATiQACCo/s420/%25D0%2591%25D0%25B5%25D0%25BB%25D0%25BE%25D0%25B5_%25D0%25BD%25D0%25B0_%25D0%25B1%25D0%25B5%25D0%25BB%25D0%25BE%25D0%25BC%2B-%2BVitt%2Bp%25C3%25A5%2Bvitt.png
Белое_на_белом - Vitt på vitt

Minns en gång då jag var liten att pappa berättade om en ryss som en gång målat en tavla med en vit kvadrat på vit botten. Det talades om den då pappa var liten (han föddes 1917, året före Malevich målning) och "alla" i sågverkssamhället Rundviksverken tyckte det var riktigt konstigt,  konstigaste av konstigt. Jag tror knappast någon hade sett konstverket avbildat och absolut inte i verkligheten. Såg man något annat än vitt? Jag själv föreställde mig då en helvit tavla men var fanns fyrkanten?

Då vet ni hur min kulturella bakgrund ser ut.

För mej är den här händelsen underbart typisk för hur synen på "modern konst" kunde te sig under (första halvan av) 1900-talet. Kanske är det därför den där konstberättelsen fastnat i minnet. Det är intressant att jämföra konst, mode, musik och arkitektur ute i världen och se, höra, läsa om det samtida som gällde här i socknen. Det kan bli verkliga krockar och insikt och förståelse av olika verkligheter och världsbilder.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...