27 mars 2018

Kallkällornas situation i landet

Nämen vilket sammanträffande - några dagar efter att jag skrivit om kallkällor hittar jag ett pressmeddelande från Havs och vattenmyndigheten angående situationen för Sveriges kallkällor. LÄS HÄR.

Och idag, tisdag den 27 mars 2018, sändes ett program i radions P1, Vetandets värld med rubriken  Källan - skogens gröna öga. Programmet är bara 19 minuter långt. LYSSNA HÄR.

För ett år sedan fanns den här skämtteckningen i DN. S:t Eskils källa har jag förstås besökt, historiskt intresserad som jag är. Teckningen om att förhålla sig källkritisk är riktigt rolig :-)
.
.

2 kommentarer:

  1. Jag måste berätta att jag har två källor på mina marker och båda har drickbart vatten. En tredje källa finns också alldeles på andra sidan rågränsen men i diket till landsvägen och den har tagit ganska mycket stryk så den är inte användbar längre. Förr i världen var den källan dock mycket uppskattad av både bybor och sommargäster eftersom den var så nära landsvägen.

    Förbi den ena av mina källor finns det ett viltstråk där främst hjort och rådjur dricker från källan. En tydlig stig kan ses. Den andra källan som jag har befinner sig ett område som skogsdikades för ett antal år sedan men just det området kring källan lämnade jag orört på ett ganska stort område så att den inte skulle skadas. Källor är en naturtillgång som vi bör spara och vårda. Man vet aldrig i framtiden om den kan behövas.
    När jag var barn användes alla tre källorna året runt förutom den vid landsvägen. Den kunde vara sin om sommaren var torr.
    Tack för länken till radioprogrammet! Grodkällan utanför Arvidsjaur vore underbart att får besöka. Kanske det blir en vacker dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka njutbara rikedomar du har på din mark!

      Radera

Tyck till om du vill...