12 maj 2018

Hotfullt...

...och kontraproduktiv elakhet.

Mitt engagemang i byn innebär att makten känner sig hotad, de som normalt är vana att ingen säger emot.

Därför blev jag hotad av fru Famiglia/Vera Jonzon i samband med en byastämma. Jag isolerades efter stämman (när andra stod i kaffekö) och fick veta att jag borde fundera över om jag verkligen ville ha en framtid i byn (om jag fortsätter att gå emot familjens vilja). Man ska inte, som jag, arbeta mot deras planerade bergtäkt, mot privatisering av vägar till familjens fördel, mot förslag om borttagande av andelstal som Herr Famiglia sr. förespråkat, mot användande av Myrvägen och skogsbilvägen för vindkraftsanläggarna - över huvud taget ska man inte ha någon egen vilja när man har med La Famiglia att göra, man ska låta sig styras. Ska jag därför låta lobotomera mig kanske???

Tanken med olaga hot är att tysta, få en människor rädda, förminska medmänniskor, kontrollera omvärlden genom skräck och förtryck. Det är kontraproduktiv elakhet och det finns i byn. Det hade jag inte trott tidigare. Aldrig har jag utsatts för hot förut - en ny situation har inträtt. En lantlig form av Hells Angels finns i byn.

Politikerfamiljen vill ha bort mig härifrån, de vill bedriva verksamhet oemotsagda som vanligt, och kan tydligen gå långt för att nå dig. Jag är verkligt rädd att något händer med min egendom.

När jag får veta att räddningstjänsten kallats till mitt hus förra vintern är det första som dyker upp i tankarna Veras hot. Tillvaron blir osäker på grund av detta.


Rättvisa utan rädsla och fint samarbete bland människor är nog det finaste jag vet. Jag är van att engagera mig i samhällsfrågor, har en utbildning som gett mig kunskap i bland annat samhällsplanering, som låter mig tyda och förstå skrivna dokument (Miljökonsekvensbeskrivningar och detaljplaner för vindkraftsprojekt t ex), som gör att jag inte drar mig för att själv formulera skrivelser, vågar ha åsikter, känner till eller letar fram information om lagliga rättigheter och skyldigheter. Man vill skrämma mig till lydnad. Numera sitter sonen (C) som ordförande i samfällighetsföreningar här.

Jag är hembygdskär. Förstår ni det? Vore jag inte det skulle jag väl knappast engagera mig i den här lilla, lilla obetydliga norrländska byn. Jag vill dess väl och skulle önska att människorna här vore stolta och vågade stå för sin sak. Förstår dom det? Knappast, eftersom La Famiglia med lakejer berättar helt andra saker om mig, fake news, och vem kan och vågar ifrågasätta maktmänniskors påståenden och berättelser...

Den som vänder åter
kommer alltid blott
till ett återvändo.
En hembygd
finns aldrig för den
som en gång reste bort.
.
.

4 kommentarer:

  1. Tack CaChr för din varning för livsfarliga psykopater. Jag läser och begrundar din kommentar och väljer att inte publicera den. Den är alltför privat. Jag uppskattar den!

    SvaraRadera
  2. Tack för era kommentarer. Jag väljer att inte publicera dem inte. Javisst kan livet i en liten by vara horribelt. När inget ifrågasätts och åsikter inte får brytas mot varandra. Byn kan inte utvecklas, landsbygden blir knappast mer levande på detta sätt. Valet är bybornas.

    SvaraRadera
  3. Hej Ann Christine! Jag förstår ditt engagemang inte bara när det gäller vindkraftsanläggningen utan även de administrativa "övergreppen". Men handlar det om att spränga bort så mycket berg för vindkraftsanläggningen som du nämner tycker man verkligen det borde finnas gott om andra ställen att placera vindkraftverk på. Kreativa Katrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katrin tack för din kommentar.
      Norrland är lämpligt för exploateringsprojekt för här är glesbebott och människor behöver alla möjligheter att göra pengar på sin egendom. Det är även lämpligt eftersom Jantelagen och det sociala grupptrycket är OERHÖRT stort. Ingen vågar knysta mot den som betraktas som mäktig. Slicka uppåt och sparka neråt gäller här. Det gäller oberoende av utbildningsnivå på invånarna eftersom alla är släkt med varandra på ett eller annat sätt och därmed råder tystnadskultur. Det är detta jag är mest orolig över och som jag inte ser någon lösning på då det gäller en sådan här liten by och kommun. Demokratin är satt ur spel och alla låtsas som det regnar. Okej, människorna här bygger sin egen framtid som de själva vill ha den. Det enda jag kan rekommendera unga människor här, som vill tänka självständigt, är att inte stanna kvar utan flytta. Långt bort, inte enbart till närmaste stad (för att komma bort från det normativa livet som är väldigt instängt.) Stannar unga kvar måste de låta sig förtryckas eller själv bli förtryckare.

      Det är inte vindkraftverken som är problemet, det är människornas inställning till varandra och till "makten". Samt till sig själva.

      Radera

Tyck till om du vill...