16 november 2020

Hövlighet eller tjänstefel

Funnet på Riksarkivets instagram-konto:

Skrivelsen är från någon gång under perioden 1935-1955. Hur skulle det gå om alla gjorde så?


"Präst i Perstorp drar på sig anmälan för tjänstefel!
I Domkapitlet i Lund hittar vi följande klagomål på en av Guds tjänare:

Här är en präst i Perstorp och Orderljunga församling som springer omkring och tager folk i hand och frågar huru det står till och visar sig riktigt lite löjlig på ett eller annat vis och vi här är inte så pricis glada för detta. Vi anmäler detta som Tjänstefel."

 

2 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att undra på vilket sätt prästen frågade och visade sitt intresse. Själv misstror jag människor som är för förbindliga - smilfinkar alltså.
    Fast att anmäla någon för tjänstefel har jag aldrig gjort, även om det finns tillfällen jag velat göra det, som när sjuksköterskor nödvändigtvis vill trösta och lugna mig, fast jag varken är ledsen eller orolig.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst vore det intressant att veta vad som låg bakom denna anmälan till Domkapitlet! Annars är väl ÄKTA medmänsklighet av godo tycker jag.

      Radera

Tyck till om du vill...