12 november 2020

Mörkermanifestet

Nu är den här - boken om mörker i nutid och hur vi kan förhålla oss till det. Ända sedan jag började blogga för 11 år sedan har jag återkommit till skönheten i mörkerupplevelser men att dessa blir färre och färre även på landsbygden. Jag har nämnt min längtan efter kyla, mörker och snö - fenomen som har minskat i stor omfattning under min levnad, under ett människoliv.

Jag har inte hunnit läsa boken men på förlagets hemsida finner jag nedanstående information om mörkermanifestet. Det gör mig rätt glad. Jag önskar innerligt att nästa generation fattar vitsen med mörkerupplevelser och kan erhålla fler än vad som är möjligt idag.

Mörkermanifestet av Johan Eklöf, Natur & Kultur förlag.  
Att våra städer blir allt mer belysta är kanske inte det stora problemet, tror Johan Eklöf, utan det är att belysningen sprider sig allt mer ut på landsbygden och att det blir färre och färre platser som får vara naturligt mörka. 
Jag kan bara beklaga att det är så.

Mörkermanifestet:

  • Bli varse mörkret. Dygnets naturliga rytm är uråldrig och en förutsättning för allt liv, men nattens mörker är idag satt på undantag. Var en motvikt.

  • Värna mörkret. Vi lever i en värld som tycks bada i artificiellt ljus, men mörkret finns närmare än du tror – en tågresa bort, en promenad, en avstängd mobiltelefon. Var finner du ditt mörker?

  • Bevara mörkret i din närhet. Släck ner hemma i rum där du inte befinner dig och låt trädgården få vila i mörker om natten. Se mörkrets och skuggornas nyanser framträda.

  • Följ din inre rytm. Låt mörkret omfamna dig innan du somnar, undvik det blå ljuset på kvällen och låt solen nollställa dygnet på morgonen.

  • Upptäck nattens liv. Gör en utflykt bortom städernas bländande himlaglim och låt ögonen vänja sig vid mörkret. Se djur komma fram ur sina gömslen, ögon glittra och silhuetter passera. Känn hur växternas dofter förändras, hör hur nya ljud tar över.

  • Uppsök mörkret. Se skymningens olika stadier och hur solen lämnar plats för måne och stjärnor. Sök dig om du kan till midvinterns mörka nätter och mytiska norrsken – ett bländande skådespel!

  • Lär dig mer om mörkret och dess betydelse för djurs och växters överlevnad. Inspireras av litteraturen och konsten från tiden innan LED-lampan tog över natten.

  • Tala om mörkret med människor omkring dig – ju mer kunskaperna om mörkrets förtjänster sprider sig, desto större är chansen att vi kan motverka de problem som en alltför upplyst värld orsakar.

  • Påverka din omgivning och var en förebild i bekämpandet av ljusföroreningar. Påpeka för din kommun vilka gatlyktor som bländar onödigt mycket och varför fasadbelysning faktiskt kan strida mot naturskyddsförordningen. Delta i Earth Hour tillsammans med dina grannar.

  • Fånga mörkret. Bli dess vän och njut av det – det kommer att berika ditt liv.

 

Författaren är disputerad biolog och en av Sveriges främ­sta experter på fladdermöss. Han bor i Västergötland och arbetar som naturvårdare och copywriter.

 

10 kommentarer:

  1. "Vi se ju inga stjärnor,
    där inte mörker är."

    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Inget mörker = inget ljus. Jag har alltid tyckt om mörker. Och ansetts lite udda. ;) Men mörkret är vilsamt och omfamnande, kravlöst och spännande.
    Definitivt en bok även för mig ... dock hänger jag upp mig på flera särskrivningar i "manifestet": ur åldrig, mobil telefon, fasad belysning. Lite slarvigt, inte helt okej. Tycker jag. NoK:s text eller författarens?

    "Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it." (Terry Pratchett, [1948-2015])

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker som du. Även om särskrivningarna som torde vara förlagets vilket inte förmildrar omständigheterna, snarare tvärtom.

      Radera
    2. jag lovar, det finns inte en särskrivning i boken, varken NoK eller författaren (jag) skulle tolerera det.

      Radera
    3. Hej igen. Nu har jag mejlat förlaget och bett dem snygga till texten på webbsidan, det såg ju för hemskt ut. Tack för att ni noterade detta. /Johan

      Radera
    4. Snyggt - då ändrar jag även på min blogg.
      Tack för att du skrev boken, författarJohan!

      Radera
    5. Så lite, så :) tack för att ni uppmärksammar den :)

      Radera
    6. Jag ser verkligen fram mot att läsa "Mörkermanifestet" Johan. Tidigare böcker om mörker som jag har uppskattat har endast haft etnologiska aspekter på mörkret.

      Radera
    7. Ja, det finns ju tex Nattens Historia. Men Mörkermanifestet är klart mer naturvetenskaplig :)

      Radera
    8. Nattens historia har jag inte läst, kände inte till den. De böcker jag läst är "Anden i lampan. Etnologiska perspektiv på ljus och mörker" av Jan Garnert 1993 och av samme författare "Ut ur mörkret" men den handlar inte om mörker utan om det elektriska ljusets kulturhistoria.

      Jag har önskat mig "mörkermanifestet" i julklapp. Ser fram emot julafton :-)

      Radera

Tyck till om du vill...