27 juni 2024

Rullgardin

Autentiskt ska det vara i möjligaste mån här i husets övervåning för att här upplevas som trovärdigt 50-tal.

Lyckan stod mej bi och en liten rullgardin av kraftpapper hittades i gömmorna. Även kökets långa rullgardin med treluftsfönstret finns kvar men i lite sämre skick.

ARTUS var fabrikatet, bredden 120 cm, en vanlig fönsterbredd. Nu är den uppsatt i ett av fönstren. Ljuset blir speciellt på kvällen då den är nerdragen.

En fin bomullssnodd med tofs ingår. Rullgardinssnöret har kortats av genom öglebindning, så vanligt då det gäller de här bomullssnoddarna. Snoddens infästning i träribban som sitter nertill på "rullisen" görs medelst en liten metallgrunka. Papperet har vikts runt ribban och sytts fast med symaskin på ARTUS rullgardinsfabrik.

Sådana här rullgardiner av papper är inget jag hittar second hand, knappt ens rullgardiner över huvud taget. De slängs väl som avfall. Å jag som behöver flera till mitt 50-talshem för autenticitetens skull...

(Det är fullt möjligt att spara trästav, rullmekanism, ribba och snodd med metallhylsa för fastsättning och använda nytt tyg till rullgardinen. Så har jag gjort med några av "rullisarna" i det sydligare belägna hemmet.)

2 kommentarer:

  1. Visst är det en bristvara! Just sådana rullgardiner som alltid funnits, som man drar upp genom en liten knyck, dvs de drar upp sig själva om man knycker på rätt sätt. SÅ praktiska och trevliga. Ett av mina renoveringsprojekt är att sätta nytt tyg på gamla rullar, där pappret blivit sprött av ålder och gått sönder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sådana där rullgardiner har alltid funnits under min levnad. Jag läser på NE att "rullgardin med fjäder är en amerikansk uppfinning från mitten av 1800-talet." Roligt att återanvända som du tänker göra. Har tyget inte rätt bredd och en sida eller båda måste klippas kan man stryka lim på kanten för att tyget inte ska resmas.
      Morfar och mormor hade från början halvgardiner av vitt bomullstyg med sydd kanal uppträdda på sträckt bomullsband. Kanske blir det så´na på bottenvåningen...

      Radera

Tyck till om du vill...