Först kom en stor bil med gult blinkande ljus i sommarnatten.
När den försvunnit och jag svängt in på samma väg, fast åt motsatt håll, kom efter en stund ännu en lika stor bil som stoppade mig med röd lampa utsträckt genom sidorutan och bad mig stanna och hålla mig åt sidan. Jag backade in på en avfartsväg. Inom två minuter skulle en bred transport passera.
Ett ljus uppenbarade sig bakom kröken. Det närmade sig och visade sig vara något så prosaiskt som en långtradare lastad med en del av ett vindkraftstorn tillverkat av icke-fossilfritt stål av danskt fabrikat, Vestas, som passerade på Norrforsvägen.
Direkt efter följde en mindre följebil som hade koll bakåt kan man förmoda. Totalt var det en transport med fyra dieseldrivna bilar inblandade för att se till att förverkliga produktion av miljövänlig elektricitet. Med bortsprängt berg och gjutning med många kubikmeter betongfundament, stor plan uppställningsyta för mobilkran intill varje fundament och många mil nya vägar i skogslandskapet.
Transporterna av de 84 vindkraftverk som ska resas på Blakliden
och Fäbodberget utanför Fredrika pågår. Under juni till oktober
kommer ca. 800 komponenter att forslas från hamnen i Holmsund till
Västerbottens inland med bilar. Majoriteten av transporterna kommer att gå
från Holmsund via Nordmaling och Norrfors och går i intervaller med en till två timmars
mellanrum. Vilket sammanträffande att Riks13 nyligen har förstärkts så att transporterna delvis kan gå den vägen.
Mer elektricitet måste produceras. "Miljövänlig" och förnyelsebar ska den vara. Vattenkraft från utbyggda älvar, som faller inom den kategorin, räcker inte till de stora miljövänliga projekt som planeras i norra Sverige.
- Northvolt i Skellefteå
- Green Steel i Boden
- SSABs fossilfria ståltillverkning i Gällivare
- Batteritillverkning kräver väldigt mycket elektricitet (förutom sällsynta jordartsmetaller).
- Elbilar kräver elektricitet för laddning av batterierna.
- Fossilfri ståltillverkning kräver mycket elektricitet.
Kommer "Norrland" att bli det nya Klondike? Kommer "Norrland" att få stor arbetskraftsinflyttning från södra Sverige? Eller kommer "Norrlands" inland att bli ännu mer glesbygd då kustlandet attraherar med arbetstillfällen?