5 mars 2011

Isidor

Fram till och med millennieskiftet 2000 fanns Isidor med i almanackan. Namnsdagen inföll då den 7 mars, om två dagar alltså. Men i 2001 års almanacka var namnet borttaget.
Min pappa hette Isidor som tredje namn. Jag känner ingen annan Isidor. Han var outstanding ;-)
Apropå min far så blev han som nyfödd blind på högra ögat. Blind blev han genom att barnmorskan droppade saltsyra i hans öga istället för lapislösning som var vanligt då. Det lilla barnet spratt förstås till så barnmorskan hann uppfatta misstaget innan även andra ögat blev förstört.

Utöver det trasiga ögat var han dessutom väldigt närsynt på det andra ögat. Hela sitt liv behöll han skärpan i det friska ögat och för att se detaljer bra på nära håll tog han av sig glasögonen. Han berättade att då han som barn skulle lära sig klockan fick han lov att ställa sig nära under vägguret för att se visarna. Ni skulle se honom som intresserad museibesökare gå nära text eller objekt med glasögonen i hand med misstänksamma museivakter i hälarna :-)

Det var det här som gjorde att han aldrig tog körkort. Det var det här som gjorde att han så gärna såg att äldsta dottern tog körkort. Bara 15 dagar efter 18-årsdagen hade jag det i min hand.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...