15 mars 2011

En skokartong

Är det bråte jag hittar då jag går igenom skrymlsen i huset.  Ska det slängas?

Jag hittar en skokartong från Sven H. Nilsson i Falkenberg. Jahaja... Slänga?

Minnen om postorderkataloger från Rowells, Ellos och skokataloger från just Sven H. Nilsson bubblar upp. Hur jag bläddrade igenom de glansiga bilderna. Kläder var inte mitt stora intresse. Intressantast var kanske katalogen från Clas Olsson från Insjön med distinkta svart-vita teckningar av produkterna. Pappas favorit. Katalogen i det lilla formatet kom varje år. Det jag minns allra mest var dockögon på skaft som såg oerhört konstigt farliga ut som tecknade. Varje år återkom jag till den sidan - tills de försvann men då hade jag hunnit bli tonåring och börjat gymnasiet i sta´n. Och förstått att postorder det handlar bara lantisar via. Vem anade då att näthandel skulle bli en framtida melodi för folk i farten och andra?
Den här katalogbilden hittade jag på Tradera då jag googlade Sven H. Nilsson. Själv har jag inte hittat någon katalog, men väl en skokartong. Jag tror jag sparar den och använder den till något nyttigt förvaringsändamål! Ja det gör jag.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Nej visst kan det vara svårt att avgöra om det skall slängas eller sparas! Det är ju lite kulturhistoria.

    SvaraRadera
  2. Åh, det eviga dilemmat! Igår hjälpte jag min svärmor att städa på hennes vind. Hon tyckte att nästan allt skulle slängas. Till och med kläder som hon sytt själv på 60-talet. Jag myglade och stoppade tillbaks en hel del ur slänghögen, kan jag erkänna. En låda kan man ju alltid spara och förvara saker i. Men allt det andra som inte fyller någon funktion men som man ändå inte vill slänga...? Ja... det eviga dilemmat som sagt.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...