17 mars 2011

Respekt och stolthet

Inte är det lustigt att läsa en sådan notis i lokalpressen 600 kilometer längre söderut. Känner mej inte stolt över min hemkommuns krassa inställning till sjuka, till döden och till efterlevande. Det kostar pengar att förvara de döda. När beslutet togs vet jag inte - vilken politisk majoritet som än råder brukar det vara tjafs och rävspel vilket inte gagnar kommunens invånare. Jag känner mej åtminstone tillfreds med att anhöriga ifrågasatte kommunens beslut. Man satsar på Anti-Jante för medborgarna men jag tycker den satsningen borde göras inom kommunhusets väggar bland politiker och tjänstemän.

 Klicka på bilden för att läsa mer.

Jovisst, jag är spydig. En annan häcklare av kommunen skriver så här:
"N-ling har en ny kommunslogan. Efter kommunens två senaste, smått suicidala, slogans:

Hoppet finns alltid, och, Havet är nära kommer nu:
Vi vet att vi är något!
Jaha?"

Kommunen har 7098 invånare, en minskning med 107 personer under 2010. Stolta invånare skulle med säkerhet kunna lyfta en sådan här avfolkningskommun på många olika sätt. Tänk om utflyttade fick chans att tala positivt om och "sälja in" kommunen ute i landet, i världen! Barockfestivalen, Nordic Baroque Music, var en sådan återkommande positiv kulturell tillställning under några år. Kultur ger mervärde!

.Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...