1 april 2010

Glad påsk!

Så här kunde det se ut på gårdstunet då mormor och morfar drev jordbruket. En höna med sina kycklingar rör sig fritt, mormor hastar in i huset genom den inåtgående pardörren med överljus. Själv har jag aldrig sett en söt gul kyckling i levande livet!!! Vi köpte äldre, vita kycklingar då jag var liten, minns aldrig att någon höna fick kycklingar trots att vi la in porslinsägg i redet till surhönsen. Meningen var att hönan skulle ruva på det konstgjorda ägget tillsammans med egna värpta ägg. Men icke...

Ställningen för torkning av mjölkkärela hänger på väggen. Där ser det ut som emaljerade hinkar står på tork. En trästege ligger längs med marken vid väggen men det borde inte vara den vanliga platsen. Björkar skärmar av mot Kustlandsvägen, gammvägen, som fortfarande var huvudpulsådern genom byn. Den här bilden gillar jag mycket!


Glad påsk alla!

3 kommentarer:

  1. Glad påsk till dig också! Hoppas du får en trevlig helg!=) /Josefin

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen en fantastisk bildskatt i alla dina gamla fina svartvita foton.

    Jag önskar dig en Glad Påsk.

    SvaraRadera
  3. Glad vår säger jag till er nu när påsken är slut!!!

    Ja, bilder är bra för minnet. Men jag har inte trott att jag har tillgång till fler foton än andra födda på 50-talet. Möjligtvis är det lite egendomligt med mina egna bilder tagna på 70-talet då jag var lite för ung för att då inse att de skulle komma att bli historia.

    Generationen efter oss kan komma att få problem med alla dessa instamatic-foton och sen digitalbilder. En riktig bildflod.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...