29 april 2010

Fållbänk

Jag såg en fållbänk hos en bekant för ett par år sen. Hon hade legat i den som barn ibland men den är mycket äldre än vad hon nånsin är. På dagtid var möbeln ett skåp. Ordet fållbänk har jag hört lite nu och då men aldrig fått någon egentlig bild av vad det egentligen är för möbel. Klokare blev jag efter att ha läst i boken Folklig möbelkultur i svenska bygder. Liggmöbler av Sigurd Erixon och dessutom sett den här möbeln:

Där står att läsa att man "utöver sängar har som liggplats begagnats möbler, vilka även fungerat som sittplats eller bord". Andra benämningar är kistbänk, dragsoffa, bordbänk och lop. Fållbänkarna kan se lite olika ut men har alltid två funktioner, en för dag och en annan för natt.

"I stockholmsbohagen förekommer fållbänkar mycket talrikt. I inventarierna på 1600-talet uppgår de till ungefär 30 % av sovmöblerna. (...) I Skultuna omtalas fållbänkar i bondehemmen fr.o.m. 1690-talet. I Ydre /Östergötland/ däremot hittar man ytterligt få fållbänkar efter bönder och torpare. Däremot är de vanliga hos adel, officerare och präster fram till slutet av 1800-talet. Med enstaka undantag har fållbänken haft sin plats i vardagsstugan eller köket."

Så vacker patina den gamla fållbänken har! Ett kulturarv.

Sängmöbler intresserar mej. I boken Nils Månsson Mandelgren - en resande konstnär i 1800-talets Sverige (1983) av Bengt Jacobsson, finns många intressanta teckningar av sängtyper och för allan del hela stugor och spännande inredningar. Jag köpte den på loppis för en femma i fjol!


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin möbel, jag kommer ihåg att jag sett nån liknande i min farbrors hem, men jag har nog aldrig vetat vad det var egentligen. Ingen aning om vilket öde den gått till mötes. Vet du, jag tassar ofta in här och läser, du skriver så intressant och upplysande, jag fångas av texterna och bilderna, och kommer inte alltid för att kommentera.
    kram M.

    SvaraRadera
  2. Hej Tuvull, du är lika välkommen hit med som utan kommentar!!!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...