21 mars 2013

Det goda mörkret

Under sportlovsveckan såg vi svagt norrsken då vi klev utanför dörren, snett ovanför oss. Det var inte så lätt att se eftersom gatlyktor från Riks13 och Kustlandsvägen, gammvägen, störde. Men det var så stjärnklart och månen i nedan att vi ändå lyckades genom att röra oss bort från dem. Minns mina stjärn- eller månskenspromenader på 80-talet då gatlyktorna släcktes efter midnatt och några timmar framåt. När kommunen nu föreslår detta blir det ramaskri och förslaget dras tillbaka.

Minns när jag hörde sus från ett starkt olikfärgat skimrande, fladdrande norrsken, det var barmark och jag stod på grannarna Kalles och Hildurs gårdsplan och fick nästan svindel då jag tittade upp med  förundran.

Se här hur fint en ung kvinna beskriver att vistas i mörkret under stjärnhimlen.Det här är sådant som i framtiden kan bli hårdvaluta, svårt att hitta och uppleva. Om förändringen, ökningen av elförbrukningen fortsätter.
 
I år sägs det ska det vara extra mycket norrsken och flera företag ordnar upplevelseturism till norra Sverige. Även svenska staten propagerar för denna upplevelseturism genom Sveaskog. I sin branschtidskrift Forum skriver staten att om du går på norrskensjakt ska du göra så här:

Så gör du för att se ett norrsken
DRA NORRUT
Ju längre norrut, desto större är chansen att du får se ett norrsken. I Kiruna är det norrsken nästan varje natt vintertid.
SATSA PÅ STJÄRNKLART.
Det måste vara mörkt och klart väder.
TITTA OFTA.
Den mest intensiva delen av ett norrsken varar mindre
än tio minuter.
KOLLA KLOCKAN.
I Skandinavien visar sig de aktivaste norrskenen oftast strax före midnatt och framåt. Fram till klockan två på natten är chansen störst att få uppleva skenet.
*****
Varför inte släcka det elektriska ljuset en timme 
lördag den 23 mars mellan 20.30 - 21.30.
Upptäck tjusningen med levande lågor eller stjärnhimlen
.
Det är fler än 200 kommuner som nappat på uppropet, även några små norrlandskommuner. Dock inte Nordmalings kommun. Själv tycker jag det är lite väl mycket ståhej och arrangemang runt Earth Hour, det räcker med att släcka ner. Man behöver inte ordna en konsert :-)  Kommuner, landsting, myndigheter förbrukar en hel del elektricitet som skulle kunna stängas av MINST en timme per år om viljan finns.
 

Om:
Jordens timme
Ljusnedskräpning och mörkerförstörelse
.


.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Själv såg jag också norrskenet förra helgen. Ett fantastiskt naturfenomen. Jag har också hört norrsken i min barndom, ett frasande ljud. Jag fördrar också en störningsfri miljö där vägbelysning och annat inte inverkar på upplevelsen av stjärnhimlen och norrskenet. På backen där jag bor finns ingen vägbelysning och det är jag tacksam för.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...