Där skymtar dagens bro. Den renoverades på 1980-talet genom Vägverkets försorg. Vägsträckan har statsbidrag.
Jag hittar ett transkriberat maskinskrivet dokument i en mapp. Det står att det återfanns bland länsman Nicanor Häggströms efterlämnade
handlingar.
"
"
Den 22 december 1894 hölls ett sammanträde i
sockenstugan. Levar representerades av J O Nordin, Helmer Molin, P Sundqvist,
Jon W Ersson genom sin son Axel Jonsson, N Häggström, A Hörnström, som representerades
sig själv och var ombud för C Hammarberg och Johan Molin.
Övriga byar, som hade representanter var
Stavsjöholm, Tallberg och Hyngelsböle, en från vardera byn.
Nicanor Häggström utsågs till ordförande, och han
skrev också protokollet.
Man beslöt att uppdra åt G O Tundal i Sunnansjö att
upprätta förslag till om- och tillbyggnad av bron i A.
Till styrelse utsågs G O Tundal, godmannen A
Hörnström i Levar och bonden L O Landström i Mo. Styrelsen fick i uppdrag att
ombesörja arbetet så billigt som möjligt.
A Hörnström skötte kassan. Enligt hans sluträkning
har han betalt N O Hörnsten i Aspeå
3:75. (Hörnstens räkning upptar ”10 st 1
¼ tums bättre veabräder jemte skjuts från Rundvik 2:75. För spik och arbete
-:75. Summa 3:00.” Han hade också 1888 och 1889 reparerat brons ledstänger till
en kostnad av 75 öre.)
För egen del begärde Hörnström ersättning för resa
till A. (23/10 1894) för att ”uppräkna och värdera hvad som kunde åtgå till
brobyggnaden etc; skjuts och tidspilla 3:75”.
Räkningen tar vidare upp en utbetalning av 1 krona
till A Viklund i Lögdeå – för övrigt den enda utgift, som inte finns verifierad
– annonskostnader med 13:44. Till detta kommer portot med 25 öre. (Annons om
auktion på Lögdeå Handelsförenings kontor infördes 31 dec 1894 i tidningarna
Westerbotten och Umebladet. Priset per annons var 6:72.)
Från L O Landström i Lögdeå förelåg en räkning, som
slutade på 87:70.
10
april 1895 levererat från Rundvik 24 ? Tolfter 1 ¼ tum ved á 1:12
|
27:40
|
Forsling
derifrån av nämnde virke
|
9:-
|
14
maj 189512 dagsverken á 2:25 per dag
|
27:-
|
1700
st 4 tums spik
|
4:25
|
500
dito 3 tum
|
1:-
|
4
st åsar i Landkistorna á 1:50
|
6;-
|
Rödmålning
av bron
|
8:-
|
Forsling
av åsarna till bron
|
1:-
|
25
st 6 tums spik
|
-:30
|
Öfriga
besvär för nämnde reparation
|
3:-
|
Till
N Hörnsten i Aspeå för en liten reparation 1894
|
-:15
|
Sammandrag
Enligt
förestående räkning
|
87:70
|
A
Hörnström
|
25:69
|
G
O Tundal
|
25:-
|
N
Häggström
|
6:14
|
144:53
|
För G O Tundals tjänster krävde hans sterbhus 25
kronor, som kvitterades av Lars Tundal genom N Häggström, som erhöll 6:14 för
sitt arbete med fördelningen av kostnaderna på bönderna i de olika byarna, som
var involverade, kostnaden togs ut efter selandstal. De byar, som tydligen
svarade för bron över Aspan i A, var förutom Levar Mo, Sunnansjö, Tallberg,
Baggård, Hyngelsböle och Stavsjöholm.
Fördelning för Levar by:
Selandstal
|
Kostnad
|
|
J
O Nordin
|
1
|
1:13
|
H
Molin
|
2
13/16
|
3:18
|
P
Sundquist
|
2
13/16
|
3:18
|
Edv
Lefvander
|
1
½
|
1:69
|
C
O Lundmark
|
1
|
1:13
|
Jon
W Ersson
|
1
17/18
|
2:20
|
And
Nilsson
|
5/9
|
-:62
|
?
C Hammarberg
|
2
½
|
2:82
|
N
Häggström
|
3
¾
|
4:24
|
A
Hörnström
|
1
¼
|
1:41
|
Joh
Molin
|
2
½
|
2:82
|
P
A Lundberg sterbhus
|
2
½
|
2:82
|
27:26
|
Mo Byamän fick tillsammans ut med 20:43, Sunnansjö
40:-, Tallberg 36:72, Hyngelsböle 10:16 och Stafsjöholm 7:73.
Totala utdebiteringen blev alltså 144:53.
Den 25 maj 1895 besiktigades A- åbro av Nils
(?Are-)blad. I intyget står att bron underhölls av Tallbergs byamän m fl. Bron befanns
efter reparationen vara i godkänt och laga skick.
***
Sedan 1954 ingår bron i vägsamfällighetens förvaltning då vägföreningen bildades. Vägsträckan blev ju "över" då Riks13 drogs rätare genom byn. I samma veva byttes bron till en stålbalkskonstruktion.
Ovan ritningen på bron från 1954 som jag tagit ut från Lantmäteriet. Stålbalskonstruktionen är lika den samtida bron som förra året byttes till en ny över Degermyrbäcken. Den här bron över Aspan byttes åter igen ut på 1980-talet genom Vägverkets försorg. Fundamenten av granit är dock så välgjorda att de är kvar sedan -54.
"
Då jag kontrollräknar summorna stämmer de inte helt vilket säkerligen beror på fel i avskriften. Man var oerhört noga förr i tiden och kunde sin sak. Men så viktig var bron att byar långt ifrån var skyldiga att hjälpa till med underhållet. Min mormorsfar Per i Levar var en av dem som bidrog med pengar till reparationen.***
Sedan 1954 ingår bron i vägsamfällighetens förvaltning då vägföreningen bildades. Vägsträckan blev ju "över" då Riks13 drogs rätare genom byn. I samma veva byttes bron till en stålbalkskonstruktion.
Ovan ritningen på bron från 1954 som jag tagit ut från Lantmäteriet. Stålbalskonstruktionen är lika den samtida bron som förra året byttes till en ny över Degermyrbäcken. Den här bron över Aspan byttes åter igen ut på 1980-talet genom Vägverkets försorg. Fundamenten av granit är dock så välgjorda att de är kvar sedan -54.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om vägbro, väghållning på 1800-talet, broreparation, granitfundament, stålbalksbro, träbro
Känner du till bron en kan se från E4an i Husbyn/Önska? En stenbro. Mycket vacker. :)
SvaraRaderaDen bron när skön och vacker, en gammal stenvalvsbro. På vänster sida då man kör söderut. Den fanns fotad och tryckt på ölburkar på 70-talet. Bryggeriet minns jag inte men en burk finns kvar i gömmorna någonstans. En stenvalvsbro finns även över Stridbäcken strax norr om länsgränsen, på höger sida då man kör söderut.
SvaraRaderaStenvalvsbroar förstörs lätt då de inte används längre. De behöver tryck uppifrån för att hålla ihop.