3 april 2013

Skitkul

Det kan behövas lite skoj.
För inte kan det vara roligt att vara kommuninnevånare och betala skatt i Nordmalings kommun, för vad får man tillbaka? Det händer trista saker i kommunhuset. Nordmaling är en mycket liten kommun som ligger i Norrland. Den som sett Kjell Sundvalls film Jägarna vet hur det går till i vilda Norrland. Jorå! Sundvall har beskrivit mentaliteten väldigt bra. Då jag efter några år till sist såg filmen, som på inget sätt hör till min favoritgenre, tyckte jag den var en nidbild av norrlänningarna, jag är ju själv av det släktet. Numera vet jag av egen erfarenhet att bilden på många sätt är sann. Alldeles tyvärr! Naturligtvis vet jag också att det finns rejäla människor i kommunen.

I Nordmalings kommun har fyra kommunchefer tvingats avgå/sparkats sedan 2004. Innan dess har jag inte koll. Avhoppen har berott på konflikt med det samma kommunalråd. Detta är negativt för kommunen och dess invånare. Vilken självbild får man? Vilka vill flytta hit?
  1. Den förste av kommunens högsta tjänstemän (som jag känner till) som tvingades bort var Roger Holmbom. Det var i april 2004.
  2. Den andre, Kjell Moberg, var kommunchef under halva året 2005. I december 2005 gick han.
  3. Därefter satt Magnus Hagberg 2006 - 2011 och sparkades den 28 april 2011. En tf tillsattes.
  4. Nu avgår Dan Vähä som varit kommunchef oktober 2011 - april 2013 (under hans tid har det också varit turbulent)
Artediskolan (kommunens enda högstadieskola) har haft problem. Rektorer har avskedats och bytts ut, tio rektorer på tio år! Miljoner har utbetalats som avgångsvederlag för kommunchefer och rektorer. Undra på att ekonomin är körd i botten.

Samtidigt säger kommunalrådet, som ser ut att ha haft svårt att samarbeta med kommuncheferna, att hon avgår vid nästa val. Låt oss avvakta!

I Vännäs kommun samarbetar man. I Bjurholm, Sveriges minsta kommun, likaså vad jag vet. I Nordmaling går split och osämja i kommunledningen ut över kommunens invånare. I kommunen behövs arbetsro och samarbete över blockgränserna men det kommer inte att gå. Det blir inte heller bättre med annat styre, vart fjärde år brukar kommunledningen bytas ut, de politiska blocken byter av varandra. Prestige och maktkamp verkar inbyggt i kommunhusets väggar och gör den lilla kommunen Nordmaling med drygt 7000 invånare ovärdig, kommuninvånarna får sitta emellan.

Det ska fan vara kommunchef, eller boende för den delen, i denna kommun. Jag har det bra jag, som betalar skatt någon annanstans, borta från Norrland. Detta är dock mycket trist att konstatera, jag som försvarat mina fränder norrlänningarna då man rackat ner på dem. Tidigare.
Man kan kanske ha kul genom att titta på webbsändningar från kommunfullmäktiges sammanträden.
Länk finns på kommunens hemsida.
Anders Jonsson, (C) Nordmaling
Det sägs också att ett land, en kommun, min hemby, har det styre man förtjänar! Är det verkligen så? Jo, så länge det är en demokrati vi lever i.
Ulla-Maj Andersson, kommunalråd (S) i Nordmaling
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Och så finns Bräcke kommun...där jag ska ha fotoutställning!
    Faan vet om jag gör't!

    läs mer på bloggen

    //Boije

    SvaraRadera
  2. Små kommuner har problem med tilltro från medborgarna, kanske särskilt i norra Sverige. Vore intressant med objektiv statistik på detta.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...