17 april 2013

Systemfel

All erfarenhet har visat att människor är
mer benägna att lida - 
om det onda är uthärdligt -
än att avskaffa de styrelseformer
vid vilka de har vant sig.

Utdraget är taget hämtat ur USA:s självständighetsförklaring.
Detta dokument framhåller amerikanska staten med stolthet i sammanhang då man visar upp sig gentemot övriga välden där demokratin på många håll inte existerar eller är satt ur spel.

Människor är sig lika lokalt i en liten by som internationellt. Vad är demokrati? Hur omsätts det i praktisk verklighet? Det finns ett hav av exempel att ösa ur hur demokratin sätts ur spel i min närhet :-) Hur människor vill ha ledare även om det enbart gagnar ledaren, inte de ledda. Hur människor till och med åsidosätter rätten till sin egen mark bara för att inte gå emot ledaren och få sig en bassning. Ja, världen är obegriplig ganska ofta här i byn. Men tydligen bara ur mitt utifrånperspektiv, jo men visst. Norrlandsdissidenten ;-)

Nu kan jag det norrländska kynnet inifrån och ut. Jepp... Det är intressant att se, förstå och analysera men som alla förstår, beklagligt på en och samma gång.
.

.

3 kommentarer:

  1. Jag har i flera år följt o uppskattat dina skriverier ( ursprungligen efter ett tips av n`Lill Elis efter att vi resonerat om Tryckobeslag) Både fått mina udda ideer bekräftade och fått nya uppslag, men jag tycker att din bitterhet är sorglig. Går det inte att konfrontera dessa lokala Sopranos?

    SvaraRadera
  2. Jo, en del har jag/vi lyckats ordna till för hemmansägarnas bästa. T ex har gamla Kustlandsvägen inte blivit de privata Sopranos egendom. En lantmäteriförrättning har gått av stapeln som ordnat upp förhållandena. Inte heller har il giovane Sopranos kommit igång med sin bergtäkt och använt den bygemensamma vägen för transport (en väg som Sopranos påstår vara deras :-) Men det finns så mycket mer att ta strid för och det är faktiskt så att ingen annan av hemmansägarna vågar detta. Antingen är man väl naiv för att förstå förhållandena eller troligast väldigt rädda att säga sin mening. Du vet, att bli utskälld av il Signore Sopranos eller utfryst av denna familj är de flesta rädda för (gäller även högskoleutbildade). Det är faktiskt bara jag och min man som ifrågasätter, vi som ser förhållandena i byn utifrån. Det tar tid att ordna upp det som varat i decennier då människor som förtrycks saknar självkänsla :-) och Sopranos ser till att välja in fogliga medlöpare i by- och väg styrelserna, högra handen är kommunens "länsman", numera pensionerad. Det ger ytterligare makt att hålla sig till makthavarna. Spelar ingen roll om man blir illa omtyckt. Det är allmänt känt i världshistorien. Men allt är på väg åt rätt håll med myrsteg. Ett miljardprojekt sätter allt på sin spets - man får koll på var man har varandra. Vi måste komma ihåg att allt på norrländska glesbygden ligger steget efter. Ja upp till 50f år då det gäller vissa saker. Du får stå ut med mitt "morrande" om du fortsätter läsa bloggen.

    Det jag privatforskar om är när detta förhållande i byn började, att man söker sig till en ledare istället för att besluta tillsammans i byns gemensamma frågor.För byastämmorna är bara skenträffar, allt förutbestämt av Sopranos, ja la Signora Sopranos bestämmer t o m vilka (lojala) som ska vara justeringspersoner. Om detta bör skrivas en roman :-O

    SvaraRadera
  3. Bitter?
    Arg!!!
    Rent av förbannad.
    ;-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...