4 december 2015

Sanning eller fördom?

Så här beskrivs livsstilen i den digitala telefonkatalogen i området där morfars/mitt hus är beläget:

"Området domineras av gifta par, 65+. Medelinkomsten är 22 577 kr vilket är 18% lägre än genomsnittet i Sverige. Vanliga intressen är jakt, meka med bilar, motorcyklar. Valdistriktet röstar vänster och C får 91% fler röster än rikssnitt."

Så här ser en beskrivning av kommuncentrat i samma digitala rymd:

"Området domineras av gifta par, 65+. Medelinkomsten är 20 419 kr vilket är 28% lägre än genomsnittet i Sverige. Vanliga intressen är krukväxter, lösa korsord eller sudoku, arbeta i trädgården. Valdistriktet röstar vänster och V får 53% fler röster än rikssnitt."

Så här kan det se ut i min sydligare belägna hemkommun. Där jämförs tomtstorleken.
Boende: Tomten där xx bor är ca 5513 kvadratmeter och 41% större än andra tomter i området.
Livsstil i den här delen:
"Området domineras av gifta par, 65+. Medelinkomsten är 33 018 kr vilket är 20% högre än genomsnittet i Sverige. Vanliga intressen är golf, utförsåkning, näringsliv och samhällsekonomi. Valdistriktet röstar borgerligt och M får 44% fler röster än rikssnitt."
Hemmanen i norr är så mycket större än tomterna i söder, hur fashionabla de än är :-)
 .
.Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Jag var också ut och tittade på samma sida som du nämner om och om livsstilen här där jag bor: Motorsport, jakt, meka med bilar.
    Vad har de fått det här ifrån? Det finns absolut ingen som mekar med bilar här, möjligen byter däck på bilarna då.
    Jakt: Jägare finns det inte heller här, möjligen jakt på en ny partner ; )
    Motorsport? Är det när vi alla åker till och från jobbet eller åker och handlar mat?
    Området domineras av gifta par, 65+
    Det stämmer inte heller snarare 55+
    Jag funderade på vilka intressen vi har i detta område som jag bor i?
    Trädgårdskötsel, husrenovering, hundar och att grilla det borde passa bättre.
    Det är väl så med all statistik, ibland inte så noga med resultatet...
    Vi klumpar ihop alltihop som "någon" har funderat ut.
    Är vid dessutom från landet är det ju inte så noga.
    Vi är väl som vanligt mindre vetande...

    Caroline C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev förskräckt när jag hittade de där uppgifterna. Precis som du skriver är statistik inte så tillförlitlig. Hoppas jag verkligen i detta fall. För mig blir det ännu en kil in mellan stad och landsbygd. Bort det!!!

      Det här tycker jag är bra skrivet om stad kontra land: http://jonnajinton.se/ar-landsbygden-framtiden-eller-dod-och-misar/

      Radera
  2. 1: var kommer denna 'undersökningsstatistik' ifrån?
    2: som man ropar i skogen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statistiken har jag fått från en av de två stora telefonkatalogerna på nätet. Vad de har fått den ifrån vet jag inte. Men de sprider den glatt till alla som läser i katalogen.

      Radera

Tyck till om du vill...