4 december 2015

Porslinskatten

Får jag presentera min lilla porslinskatt som stod i flickrummet på den hylla pappa snickrat åt mig. Hon kom fram ur garderoben för porträttering. Som jag gillade henne som barn. Så glad jag är att hon fanns kvar. Jag kan ju säga att det stod fler prydnadssaker än böcker i prydnadshyllan.
De barnböcker jag ägde stod i stringhyllan ihop med en del vuxenböcker. Som flitig låntagare i skolbiblioteket och snart nog i folkbiblioteket dära Vall´n, fick jag även i mig läsupplevelser. Biblioteket låg då på översta våningen i "kommunalhuset" som man sa då. Min mammas moster Astrid Sundqvist var bibliotekarie där och brukade, när man steg innanför bibliotekströskeln, komma fram och ge förslag på litteratur som hon trodde/visste att man gillade. Det inspirerade ett barns läslust, åtminstone min.

Vet ni att en sjuåring har i genomsnitt har ett ordförråd på 7 000 ord. En sjuttonåring som läser och/eller lyssnar till texter och som har blivit läst för mycket som liten har ett ordförråd på 50 000-70 000 ord medan en sjuttonåring som inte läser har ett ordförråd på 15 000-17 000 ord.

För att klara av ett vanligt vuxenliv, att hänga med i nyhetssändningar, förstå en tidningsartikel och att kunna följa instruktioner och anvisningar krävs ca 50 000 ord.

Det handlar om klass eller socioekonomisk tillhörighet även om man under långliga tider, och fortfarande i vissa grupper, inte talar om detta.

Bildningsidealet som en gång fanns inom arbetarrörelsen är borta sedan länge. Det gav livskvalitet, egenmakt och framtidstro och gemenskap för den delen åt den enskilda individen. Hur är det nu? Vad ger livskvalitet? Vad ger egenmakt? Vad ger framtidstro? Vad ger gemenskap?

Kanske får katten trots allt komma fram i ljuset framöver men böckerna är än viktigare i hyllan tycker jag numera.

Har ni sett att Byggnadsvård Gävleborg har en fin serie om barnböcker med hus och kulturmiljöer. Så lovvärt!!!
.
.

2 kommentarer:

  1. Den här porslinskatten fanns även i mitt barndomshem. Den stod på en hylla ovanför den öppna spisen.
    Vår katt åkte ner i golvet en gång när det skulle dammtorkas. Det gick inte så bra för ena benet gick av och på den tiden var inte limmet så bra som idag. Jag tror att den försvann efter ett tag för jag hittar inte den.
    Men vet du, jag har samma kattmodell men den sitter på bakbenen och har framtassarna likt som den tigger.
    På samma hylla stod även två bruna porslinstaxar. Dessa taxar får mig att minnas min moster som nu är död sedan länge.
    Vissa saker vill man spara som ett minne från förr. Tyvärr kan man inte spara på allt men lite finns kvar som ett kärt minne.

    Caroline C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katten finns kvar, den är liten men lite ömtålig. Den hamnar absolut inte i soptunnan. Ett barndomsminne precis som de porslinsdjur du beskriver så fint, Caroline!

      Radera

Tyck till om du vill...