11 december 2015

Starke Laban

En miniask av plåt, 34 x 44 mm. Med ett innehåll som är starkt eller ger styrka. Välj själv. Små hårda pastiller av lakrits. Asken är av sentida tillverkning men med ett ålderdomligt tryck. Jag kan tänka mej att det här var bilder man översköljdes med vid förra sekelskiftet.

Här i länet var det bröderna Landby som blev något av kändisar på grund av Sixtens styrka och senare deras ostädade levnadssätt. Så det pratades om dem. En gång i tiden var Sixten kraftkarlen och Kurt hans manager. Sixten visade upp sin styrka på tivolin och marknader. En film från 1990 finns att se på SVT:s Öppet arkiv.
Legenderna Landby under sin levnad. Kurt 1920-1993, Sixten 1912-1997. Bilden hämta här.

I tidskriften Provins, nr 4 2012 kan man läsa en artikel om samma brödrapar. En kort tid runt 00-talet fanns ett litet museum över bröderna Landby i Norrbyn nära Hörnefors. Oklart varför just där.
.
.

2 kommentarer:

  1. Jag måste säga igen att jag tycker om din hemsida den passar mig så bra i det som jag är intresserad av.
    Du har så mycket som är intressant att läsa och har bilder som passar så bra till texten.
    Dina senaste berättelser får mig att tänka på Dan Korn som gjorde intressanta program på TV och sedan böcker på 1990 - talet fram till 2000 - talet.
    I början cyklade han runt i Västsverige och träffade många udda och intressanta människor. Han besökte människor som bodde i så dåliga hus att ingen kunde tro att någon kunde bo där.
    Dan Korns böcker var svåra att få tag på och jag fick göra alla tänkbara sökningar för att hitta dem.
    Jag har tyvärr inte alla hans böcker men de jag har är jag rädd om och det händer att jag sitter och blädrar i dem ibland och tänker på en tid i Sverige om känns så avlägsen.
    Tack för att du gör en blogg som inte bara handlar om mode!
    Kram Caroline C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra, Caroline! Några av Dan Korns böcker känner jag till men jag har bara tittat i/läst "De som aldrig sett havet", om gamla människor och ryggåsstugor. Det måste vara en guldgruva att ha hans böcker i sin ägo!
      Härligt att vi har gemensamma intressen. Och tack för att du kommenterar och ger feedback!!!

      Radera

Tyck till om du vill...