24 juli 2024

Dammsugare

Hur kunde en husmorsdröm se ut på 50-talet? Kanske som en cylinderformad dammsugare från Philips i silvergråmetallic med mörkröda ändar. En dammsugare som drogs runt på medar allt emedan den med hjälp av elektricitet, slang och munstycke (ej i bild) sög upp det damm som kom i dess väg. Höjden av bekvämlighet då det begav sig.

Dammsugare hade funnits sedan sekelskiftet men de som då fanns var stora och klumpiga och de bättre bemedlade familjer som ägde en sådan hade hembiträden anställda för hushållsgöromål som städning. Efter andra världskriget hade hushållen inte samma ekonomiska bärkraft, hembiträdena försvann, dammsugarna blev mindre och lättare. Tänk vilket lyft för husmödrarna!



Jag kan mycket väl tänka mig att mamma var nöjd med sin Philips dammsugare. Den här dammsugaren har en dammuppsamlande påse i tyg som tömdes vid behov. Dammsugarpåsar av engångstyp fanns inte då vad jag vet. Att den hade röda detaljer passade väl in i städskåpet med rödmålade hyllkanter och i köket med röd linje runt om taklisten.

Benämningen dammsugare på den välkända kondisbiten är fullt förståelig då man vet hur dammsugningsapparaterna såg ut för 78-80 år sen. Bild härifrån.

2 kommentarer:

  1. Och tänk vilken kvalitet det var på gårdagens dammsugare & hushållsmaskiner.
    Jag vet inte hur många dammsugare jag skrotat, innan jag plockade fram min gamla dammsugare som förmodligen är över 60 år gammal.
    I sommarhuset har jag kylskåp & spis inköpta på 50-talet — och som vi ett par decennier senare övertog.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. God kvalité och lång hållbarhet är bra beskrivning på hushållsmaskiner från förr. Även symaskiner från förr håller ofta bättre än dagens med mycket plast i sig.

      Radera

Tyck till om du vill...