2 juli 2024

Liten blåklocka

De här små blåklockorna har varit favoriter så länge jag kan minnas. De blommar lite senare än de andra sommarblommorna som prästkragar t ex. Klockorna ser spröda ut men står länge i en bukett.

Så lyckligt lottad är jag att de växer på tomten i Mälardalen.
I mängder. Och dessutom finns många stora blåklockor men de håller till uppe på kullen under ekarna. Vi har nu börjat slå gräset på tomten med lie men lämnar blåklockorna så länge. De lockar till sig pollinatörer och sen ska de få fröa av sig. Ni skulle se så fint här är och hur många olika örter och grässorter som trivs.

Javisst - jag har alltid tyckt om blåklockor.

2 kommentarer:

  1. Har du blåklockor, kanske du även får kattfötter? Har skonat ruggar av dem, i min magra matta. Inte så ofta man ser dem annars. Honor i en färg, hanar i den andra. Trevliga att göra eterneller av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du Erik är lyckligt lottad du som har kattfötter på tomten! Här finns de inte förutom en några vita som jag planterat och som bildat en liten yta i perennrabatten.
      Minns när de växte i vägkanten i hembyn då jag var barn, kustlandsvägen sköttes annorlunda då än idag.

      Radera

Tyck till om du vill...