1 augusti 2010

Gardintyg direkt från 50-talet

För ett par år sen köpte jag ett par långa stuvbitar äkta tyg direkt från 50-talet. På Tradera. När jag fick paketet och kände och såg på textilien i verkligheten var lyckan stor. Otrolig kvalitet, vackert mönster och färger som skulle passa in i övervåningens 50-tal. Igår tog jag mod till mej, klippte i tyget och började sy gardiner på min nya symaskin.

Kornischerna av alm känns helrätt.
Gardintyget är tunt och släpper in bra med ljus men trots det syns mönstret mot dagsljuset.

Tygets fall är helt i min smak. Ingen uppgift om företag eller formgivare finns tryckt på tyget så det kan jag inte meddela er som läser. Men visst är 50-talet härligt?

Trycket på tyget är utfallande över stadkanten. Ingen fåll behövs på sidorna. Varför inte textiltryck går till så numera, eller när utfallande tryck upphörde, vet jag inte. Antagligen är svaret av teknisk natur, eller möjligen företagsekonomisk.

Här är det stora treluftsfönstret på gaveln. Som vanligt här i nordliga delen av landet, har husets långsidor låga fönster på övervåningen.


5 kommentarer:

  1. Riktigt fint tyg! Bra att du äntligen tog mod till dig, jag vet hur svårt det kan vara, att våga.

    SvaraRadera
  2. Jo, när man klippt till finns ingen återvändo. Den här gången gick det vägen...

    SvaraRadera
  3. De var riktigt snygga. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Den där kornischen skulle Eli på Femtiotalsjakten älska!

    SvaraRadera
  5. Gissa om jag är glad att kornischerna finns kvar. De plockades ner på 80-talet för att ersättas med vita mormorstänger. Jag bad för dem och de placerades i ett förråd - tur att det fina faneret inte spruckit eller lacken krakelerat.
    Almkornischerna hör ihop med möblemanget i alm som framöver ska flyttas till samma rum.

    Jag läste att Eli hittat kornischer under sommaren och var glad över detta.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...