7 augusti 2010

Källan

TRYGGASTE VANDRING I VÄRLDEN

Vildbin surrar vid källan och backens ljung
Mor och jag genom hagen med korna. Mor är ung.
Detta är längesedan. Innan din väg blev tung.

O denna tid av ro för mej, oro för mor!
Hagen är Äventyret! Källan är öppen och stor.
Källbusen här i blåsvarta källgapet glor.

Tryggaste vandring i värslden, vandring med dig.
Söndagsklänning som lyser på kossornas vattenstig.
Ändå din oro: Pojken. Källan. Gud hjälpe mig!

Hastiga steg! Det är långt till källan ännu.
All din ängslan förgäves. Nog hinner väl du
långt före plasket och vattenspegeln itu!

Tryggaste vandring i världen: En hand som tar
barnets i sin vid en källa, speglande klar,
håller den hårt i sin medan faran är kvar.

Länge vandrar vi vilse i somrarnas brand.
Slutligen når vi källornas brådsvarta rand.
Griper då minnet trofast en trevande hand.

HOLGER WASSTORP



En sida med en illustrerad dikt ur en veckotidning uppklistrad på en masoniteskiva blev till en tavla i sommarstugan. Så enkelt och effektfullt. Mamma ordnade detta förstås...

(Holger Wasstorp, vars namn följt mej sen barnsben via den här tavlan, googlade jag på och fick då veta att han levde mellan 1914- 2003. Bland annat kom han 1944 ut med diktboken Jorden blommar idag.)
.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

  1. Det var trevligt och kanske oväntat att under lite planlöst surfande bli påmind om min gamle vän och kollega Holger Wasstorp. Ursprungligen Holger Pettersson från Vasstorpet i Västergötland. Kulturredaktör på Jordbrukarnas Föreningsblad med redaktion i Klara - att leva på enbart poesi var då lika svårt som idag, tror jag. Med sin förmåga att se storheten i det lilla tog det diktläsande landsbygdsfolket honom till sig. De kände att Holger Wasstorp var deras poet.
    Han var också med "i det gamla Klara" när det fanns tidningsredaktioner och billiga hotell i nästan vartannat hus där. Den tid då "bröderna i Klara", de stundom något vindpinade existenserna, kunde gå från redaktion till redaktion i förhoppning om att få sälja en eller annan dikt eller novell. Kom de då in till Holger på JF fann de en själarnas sympati som oftare var anledning till affär och honorar än alstrens litterära kvalfikationer.
    Vi var kolleger under ett antal år, Holger Wasstorp och jag.

    Rune/ arrpe@glocalnet.net

    SvaraRadera
  2. Men Rune, vad jag blir glad att Du skrev en kommentar. Och berättade så levande om Holger Wasstorp och gamla Klarakvarteren som jag aldrig har sett. Jag förmodar att Du är betydligt yngre än Holger W.

    Som jordbrukare hade kanske mina föräldrar Jordbrukarnas Föreningsblad och kanske var den uppklistrade dikten tagen ur den tidningen. Goda minnen är till för att vårdas tycker jag - därför sitter dikten självklart kvar uppe på väggen.

    Vasstorpet i Västergötland - undrar om det finns kvar?

    SvaraRadera
  3. visst finns vasstorpet kvar..
    bor 2km därifrån.
    Lars på Sörön

    SvaraRadera
  4. Jag tittar på kartan och hittar Sörön. Ålösund, Vasabrotorp, Vassmossen. Det där är riktigt vackra trakter med kulturhistoria. Inte alltför långt bort låg Södra Råda gamla kyrka som brann. Jag tror jag måste ta en sommartur ditåt. Konstigt det där med att "känna" någon man aldrig träffat - som jag tycker mig göra med Holger Wasstorp.
    Tack Lars på Sörön!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...