30 augusti 2010

Jag kan inte rå för att jag tycker det är trevligt...

...att städa, hitta sådant som sparats, gömts, glömts...
Jag trivs som upptäcksresande i mikrovärlden här i mitt barndomshem.

Varför har jag blivit så här? Kanske vill jag försöka förstå det med hjälp av detta bloggande?? Varför är jag så glad i och intresserad av det som var, av det lilla formatet, av ett litet omärkvärdigt hus och tingen som hör därtill??? Varför finns så få, ja ingen, i min umgängeskrets som tänker på samma sätt...

Jag hittar mjölksilen, så välkänd, en navare som morfar använt, ett lakan som mormor vävt. Här finns kylrummet för mjölken kvar, vävstolen som använts av flera generationer kvinnor. Till exempel.

Del av en stor härlig mangel
Många köper en fastighet och köper till prylar och möbler; gammal, nytt, nött osv och vill ge föremålen en historia, köparens egen historia. Jag ser det på så många bloggar. Men så behöver inte jag göra. Jag är ju hemmansägare och till hemmanet hör många byggnader, mark och prylar. Vissa saker som gått i arv i generationer. Gamla, vackra tycker några, oanvändbara tycker andra. Jag bara tycker enormt bra om dem för att föräldrar, morföräldrar, farföräldrar, morfars och mormors föräldrar osv har ägt dem, tagit i dem, använt dem. Det är coolt! Saknas nå´t väljer jag oftast att köpa in moderna saker istället, sådant som kan hänföras till mej. Oj, vad jag är stolt och glad över mitt lilla enkla hemman, hörrni.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...