1 september 2010

Tuta och kör

Här tutas och körs det bil. Året kan vara 1923. Mormor Alma sitter i baksätet närmast betraktaren med min mamma Karin i knäet. Några av mormors syskon från Levar är på besök åsså är det grannar med på kortet. Mormors två bröder Valdemar och Fredrik hade körkort och var busschaufförer som körde mellan Örnsköldsvik och Umeå. Då var det fortfarande gammvägen, Kustlandsvägen, som var ådran genom byn.

Mormor Alma med lilla dottern Karin, Nanny Sandman, Hilda Sundqvist, morfar Manfred.
Chaufför Valdemar Sundqvist - mormors bror, bredvid honom okänd kvinna. Stående Gunhild Molin och Konrad Sundqvist.

Min mamma tyckte om att bo vid en landsväg har jag förstått, likaså morfar. Det var liv i luckan, människor passerade, stannade till, slängde ett ord… Så absolut helt olika från dagens svenska samhälle och dagens by. Kanske är det därför jag tycker om Italien där det fortfarande hojtas och hejas, även på okända.
.
Kanske har andra bloggare åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Valdemar Sundqvist.....så hette vaktmästaren vid realskolan i Nling på 50-talet när jag gick där. Chauffören på bilden verkar reslig vilket vaktmästaren också var.
    Samma person ????

    Rune Ö

    SvaraRadera
  2. Rune, det kan jag inte svara på utan att forska vidare.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...