10 september 2010

Vägar och stigar att vandra

Genom att klicka på Spännande vägar hittar du Svenska Turistföreningens sammanställning av vägar som visas i någorlunda närhet på kulturarvsdagen nu på söndag.

Har du vägarna förbi de här platserna i Ångermanland den 12 september, stressa av och ta en tur på de gamla stråken:
Norrstigsdagen
Norrstigen (Olofsfors bruk) i hemsocknen:
Norrstigen - kustlandsvägen
Guidad tur efter den gamla vägens sträckning.
Resan utgår från Olofsfors bruk - bruksinformationen kl 12.00
Norrstigen i Docksta
Skogs hembygdsgård vid Norrstigen

Norrstigen (en medeltida ridväg) gick genom min by och den sammanföll antagligen till en del med den senare Kustlandsvägen (1600-tal) och därmed delar av Riks13 (byggd 1942). Nog är det väl häftigt att tänka sig att t.ex.Carl Linneaus passerade på Kustlandsvägen på sin lappländska resa? Tänk efter vilka fler personer som kan ha passerat genom byn. Vi har hållskjutser i grannbyn söderut samt i Levar nära kyrkvallen.

Klicka på bilden så blir den större.
Här syns gammvägens sträckning genom min by vid laga skiftet på 1860-talet. Då fanns inte morfars hus men det ligger där jag ritat den rosa pricken. Från höger rundar vägen Hallberget, passerar två vattendrag (bron över det sydligaste går inte att köra över idag) på väg söderut och fortsätter mot Ava. (Södra delen av min by har jag inte tagit med bara av bekvämlighetsskäl.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...