9 augusti 2010

Sirap

Minns ni SSA - Svenska Sockerfabriks Aktiebolaget? Sockerlådor av trä är fortfarande hett bland shabby chic-inredarna. Jag städar skrymslen och hittar både sockerlådor av trä och en numera skör plastflaska som innehållit sirap. Och en mindre skör med EAN-kod. De blev avfotograferade på 50-talsdiskbänken på övervåningen.

Jag arbetade med flera projekt på Gotland i början av 90-talet. Det var intressant att se de stora traktorlassen med betor anlända och lämpas av i sockerfabriken i Roma på höstarna. Just då köpte danska Danisco upp SSA och oron för de gotländska sockerbetsodlingarnas framtid var stor bland öborna. Nu är det Daniscos logotype som gäller. Ett tag framåt tills den blir historia. Antagligen minnesvärd för några.


Kanske har andra bloggare skrivit om , , ,

2 kommentarer:

  1. Men å, vad minnen väcks till liv! Jag minns farmors och farfars hylla i källartrappen med småplock och gamla sirapsflaskor som kunde vara bra att ha. Nu finns ju den allra senaste modellen som faktisk är PRAKTISK, med strutöppning och klarplast så att man ser hur mycket som är kvar. Jaa, dessa sirapsflaskor.. Och brunfarin i bruna plastburkar!

    Underbar blogg du har! Jag bara njuter!

    SvaraRadera
  2. Men hej! Jag lever nog inte i nuet för jag vet inget om strutöppning på sirapsflaskor... Måste kolla nästa gång jag handlar. På flaskan till höger finns bara en smal klarplastslits där återstående mängd sirap kunde ses.

    Å brunfarin - yeah, Danisco har börjat med det fuktiga, mjuka farinsockret igen parallellt med det snustorra. Det som kunde hårdna till en klump i den bruna plastburken! (Bra till irish coffee i mjult tillstånd.)
    Va trevligt att du gillar bloggen trots allt gammalt "rat" jag skriver om.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...