23 september 2009

Tre generationer järnvägsbroar

I Tallberg finns tre generationers järnvägsbroar sida vid sida. Det är lite häftigt. Den här bron från 1919, som är nummer två, är numera byggnadsminne. Den är gjuten i betong och fotografen Sune Jonsson beskrivit bron i sin roman Brobyggarna.


I valvet bakom bron kan man tro att himlen skymtar, men så är inte fallet. Där ser man den tredje bron, den som tågen kör över från och med 1993. Den består av höga järnbalkar målade i ljusblått.

Så här på hösten kan utsikten vara supervacker.

Den första bron byggdes 1891. Det är en fackverksbro av nitat stål, en sk fiskbuksbro. Så här ser bron ut underifrån. Den här bron används numera för biltrafik.

Broarna är ett rätt trevligt utflyktsmål.
I den här byn föddes min mormorsmor Amanda år 1866.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    intressanta bilder och information!
    Har boken Brobyggarna men har ännu inte läst hela boken, har dock hunnit läsa om farbrorn som förälskade sig i en skyltdocka ;-)

    Trevlig helg!

    Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej igen,

    ville bara säga att jag tycker om din blogg och tycker att det är skönt att den inte bara handlar om inredning. Det finns så mycket annat som är långt mer intressant än inredning :-)
    Min blogg skapade jag bla för att sätta lite press på mig själv att slutföra en del av alla våra renoveringsprojekt och så ville jag samtidigt att den skulle bli en slags dokumentation av vår renoveringsresa :-)

    SvaraRadera
  3. Katarina, va trevligt om nån uppskattar skriverierna som ju är mycket blandade. Och som kommenterar. Många av Sune Jonssons bilder är från norra Ångermanland och jag känner igen tiden då jag själv var liten.

    Din blogg är oerhört estetisk, det är en fröjd att titta in. Här går allt långsamt - kanske kan det bli vackra interiörbilder här men först långt om länge - om jag fortfarande bloggar då. Än så länge är det kul att skriva ner minnen mm i den här bloggen.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...