9 december 2010

Lutfisken

Titta vad jag hittat i gömmorna, något jag aldrig sett tidigare. Några årgångar av en tidskrift som kom ut en gång om året och som hette Lutfisken. Omslagen är verkligen häftiga allihopa - här är årgång 1939. Satir och skämtteckningar utgivna på Albert Bonniers förlag.

Det här är en tidskrift som gavs ut med ett nummer per år verkar det som, jag har aldrig hört talas om den någonsin. Fem årgångar har jag hittat i gömmorna. Här är några av dem. Detta är vad jag hittar då jag googlar Lutfisken. Är det någon som råkar läsa detta och har något att berätta om Lutfisken är jag tacksam för uppgifter. Såldes den i handeln eller av dörrknackare? Jag tänker på Blandaren, som jag är mer bekant med, då jag läser den här roliga tidsksiften med massor av roliga teckningar.


Idag är det Anna-dagen och enligt konstens alla regler ska lutfisken läggas i lut idag för att vara klar till julaftonen. Så har jag lärt mej, så gjorde mamma och jag hjälpte till litegrann. Långan köptes styv och stel dära LögdBoa där den låg på golvet innanför dörren som jag minns det. Väl hemma lades långan i lutvatten i kylrummet som finns i lagårdsbyggnaden. Den låg i luten ett antal dagar, därefter i vatten för att lakas ur. Vatten skulle bytas två gånger per dag. Risken är att fiskköttet försvinner i tomma intet om luten inte vattnas ur i tid. Dagens färdiga lutfisk i plastförpackning upplever jag verkligen inte lika lustfylld.

Det skulle vara roligt att prova på proceduren någon gång, det får väl bli som pensionär kanske. Men var får man tag i torkad fisk från Norge?



Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Även hemma hos oss stod en lutfisk och lakade i en bod. Jag tyckte inte om det, men far och farmor bara MÅSTE ha varje jul. Med kryddpeppar och vitsås.

    Kanske du kan hitta något på den här sidan: http://www.lutfisk.nu/

    SvaraRadera
  2. Mira, vilken bra sida! Men det blir färdiglutad långa att köpa till julen. Torkad långa verkar inte säljas till konsumenter längre.

    SvaraRadera
  3. Ursäkta, men jag måste bara få skriva det... Lorkad tånga och fislukt! Så nu är det gjort. Tre ord som ständigt och under hejdlöst fnissande sas av två rödkindade systrar då, på 60-talet...

    SvaraRadera
  4. Haha, jättebra!!! Lorkad tånga och fislukt!
    Det hörs att du inte är norrlänning. Jämfört med surströmming luktar lutfisk som en fläkt av vårbris...
    Mira,d et är så trevligt att få höra andras barndomsminnen!

    SvaraRadera
  5. Jag har sett att det finns torkad långa i vissa butiker. Det skulle vara roligt att pröva luta den själv nån gång som min mamma alltid gjorde. Jag minns karet med långan som stod i källaren.
    Jag älskar lutfisk, men det får bli den färdiga förpackningen så länge.. ;)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...