16 december 2010

Klosett med ringsits

En liten klosett hade inrättats i farstun på bottenvåningen i morfars hus då jag föddes. Fortfarande fanns andra hushåll i byn som hade ett utedass som enda bekvämlighet. I toalettrummet fanns en Gustavsbergs toastol i vitt porslin med sits av svart bakelit. Porslinstvättstället hade förhöjning baktill och två kranar men det kom bara vatten ur den ena och det var kallt. Just det tvättstället finns kvar men inte på plats i huset.

En ringsits var då en modernitet läser jagVi husmödrar från 1953: "Gustavsbergs lågspolande klosetter levereras nu med frilyftande ringsits och lock av amerikansk modell utan det kostnadstillägg som betingas av det dyrbarare utförandet. Den nya ringsitsen med sina kraftiga förkromade beslag inte endast förhöjer klosettens utseende utan framför allt underlättar den arbetet med att hålla klosetten i ett hygieniskt tilltalande skick.  Gustavsbergs Modell nr 315 är vad husmödrarna länge önskat sig.
Gustavsberg - en industri i folkhälsans tjänst."

Bakelitringen var väldans kall att sitta på under vinterhalvåret eftersom temperaturen i toalettrummet var låg, bara så pass att vattnet inte frös i ledningarna antar jag. Det är faktiskt varmare på ett utedass med en nutida frigolitsits. Jodå, jag vet!


I mitt nuvarande boende har jag just en Gustavsbergs toastol som denna med spolknapp att dra uppåt. Love it! Man präglas verkligen av sin barndom. Och eftersom jag upplevde min barndom som mycket fin och positiv, är många av föremålen som jag mötte då positivt laddade. Förutom att mycket var av god kvalité. Det var ju först på sent 60-tal som slit-och-släng-samhället började märkas. 

Toastolen är köpt på andrahandsmarknaden i en byggnadsvårdsbutik. Bekanta undrade förstås hur vi kunde vara så ur tiden, modern ska man vara. Men recycling och second hand skulle komma stort efter några år. Något bakelitlock följde dock inte med toastolen så det blev till att ragga upp ett sådant. Korpgluggarna vidöppna överallt. Och till sist, på skrothandeln i stan fick jag tag i ett bakelitlock för futtiga 150 kronor (det var mer än 10 år sen). Priset skulle ha varit betydligt högre i huvudstan.


Nöjd och glad monterades locket, polerades, beundrades (mest av mej, få i bekantskapskretsen insåg vilken raritet det var.) En dag skulle maken ta ner något från en hylla. Som alltid förr klev han på toasitsen - som sprack! Jag blev icke glad men återvände till skrothandlaren som trollade fram en ny bakelitsits ur gömmorna till samma pris. Överlycklig åkte jag hem. Toasitsen är fortfarande hel! Och jag är glad över den vackra tingesten med kulturhistoria!!!
.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Så förnedrande för männen att det bara var husmödrarna som skulle uppskatta den lättstädade toaletten !
    Rune Ö

    SvaraRadera
  2. Det var som när min mor, eller om det var far... hade köpt ny toasits till neretoaletten. -Kom hit ska du få se en ändring! sa... jo, det var far...

    SvaraRadera
  3. Nja, Rune! Man får sätta in reklamannonsen i sitt tidssammanhang. Med det perspektivet var detta normalt. Men att läsa en liknande annons idag vore fatalt - produkten skulle knappast sälja bra. Trots det finns denna gammelmodiga inställning, att kvinnan är en slags hushållerska, förekommande i dagens mäns tankevärld!

    Mira!
    Underbart, du har också ett trevligt minne av en toasits!!! Och det var din far som ansåg det värt att notera.

    SvaraRadera
  4. Mina tolv första år hade vi träsits och sträng att dra i - med porslinshandtag. och utedass på somrarna, med öppen dörr hade vi utsikt över Furusundsleden.
    Skoltoan var hemsk, inga dörrar på båsen och ingen sittring alls. Tror vi alla höll oss hela dagarna. Dessutom var toabyggnaden fristående längst ned på skolgården - en dagsresa från klassrummet.
    Margaretha
    som är sååååååå tacksam över att inte ha utedass i det här klimatet

    SvaraRadera
  5. Hej Viola!
    Fin blogg, jag blev sittande en stund och scrollade här. Tror att det var en i princip lika toastol som fanns i min farmor och farfars hus. Minns att sitsen var hur tung som helst så om man fällde ner locket fick man akta sig.
    Tack för besök och kommentar hos mig, välkommen åter!

    SvaraRadera
  6. På SJ:s tågtoaletter fanns en gång i världen en skylt med texten "Fäll först upp båda locken. Fäll sedan - om så behövs - åter ner det undre."

    Jag erkänner... Jag stal en...

    SvaraRadera
  7. em - Maria - Mira - alla dessa numera historiska minnen av toalettsitsar.Ni är för underbara som berättar dem för mej och alla andra. TACK!

    Har ni läst "Det svenska dasset –inte bara en skitsak" av Kalle Bäck vid Linköpings universitet. Vetenskaplig undersökning om dassets betydelse för social kontakt. Den är bra. I och med klosettens införande försvann toaletten som samlingsplats och gemsenskapsutbyte! Det privata uppstod.

    SvaraRadera
  8. Vi hade en gammal toalettstol med sidospolning i vårt första hus. Jag älskade den stolen, med bakelitsits och allt. En dag kom en man från Anticimex på besök och han klev sönder vår sits... sånt skit var ändå inget att ha och den skulle väl ändå bytas var hans kommentar. Jag var jättelessen men min sambo lyckades leta fram en annan i bakelit som passade. Jag skulle gärna hitta en baklitsits till vår nya toalett men antar att den inte kommer att passa. //Sophie

    SvaraRadera
  9. Hej! Tack för intressant inlägg! Jag är just nu på jakt efter en likadan ringsits. Minns du vad antikhandlaren hette, har de hemsida/Facebook? Jag har en i vitt idag men skulle vilja eftersöka en uppfräschad sådan. Vit eller svart .

    Vänligen Linda F

    SvaraRadera
  10. Tyvärr Linda, detta var 1997 och skrothandeln/recyclebutiken finns inte kvar.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...