1 december 2010

Grundig radio

Gamle kompisen Lars kom förbi i somras på genomresa, helt utan påannonsering. Trevligt. Vi pratade på. Var är radion som jag bytte rör i på början av 90-talet åt dina föräldrar? sa han efter ett tag. Det måste vara den som står i ett av uthusen. Jag hämtar den, sa jag. Kånkade in radion, stoppade i elkontakten, Lars lade sin hand på den, tryckte på några knappar, skruvade på några andra.
 Den går hur bra som helst. Nu får den stanna inne.


Jag minns fascinationen över alla världsstäder vars namn gick att läsa och ratta in. Överhuvudtaget var det spännande med alla knappar och rattar då man satt här framför och detaljstuderade och prövade sig fram. Stora världen fanns därinne! Framför den här radion hörde jag Kavalkad med  Carl-Eiwar för första gången.

Tyget till fronten på radioapparaterna från den här tiden var ofta formgivna av välkända textilkonstnärer. Det blev jag en gång varse om på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseet i Trondheim, där jag bekantade mig med textilkonstnären Hannah Ryggen (1894-1970) på en väninnas inrådan.

Vem som designat den här textilen på min Grundig radio vet jag dock inte.

Byrån från 60-talet har fått uppsnofsning med Antiquax, mässingsdetajerna har putsats med Häxans polermedel. Det ska blänka till jul...

Nu har den gamla trotjänaren Grundig också behandlats med Aniquax som ska vara det bästa för trämöbler.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag har haft två sådana apparater i butik.
    Kanonbra ljud.
    Radioprataren hette Carl-Eiwar.
    Tack för din kommentar om dockskåpet :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Skaffaren!
    Carl-Eiwar var det förstås som hade programmet kavalkad då jag första gången lyssnade.

    Dockskåpet du visar på din blogg (http://skaffaren.blogspot.com/2010/12/dockskap-eller-vad-gor-man.html) är hur unikt och fantastiskt som helst. Känner igen mej i det! Sådant som normalt slängs då barnet blivit stort. Undrar just vad du planerar med det...

    SvaraRadera
  3. Jag har också en gammal radio, men av märket Philips. Den syns i bakgrunden här http://www.iannashus.com/2011/05/en-massa-fritid.html

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...