2 januari 2013

Sällskapsspelens tid

God fortsättning!
Vintern var en bra tid för sällskapsspel i en jordbrukarfamilj. På sommaren fanns så mycket annat som krävde engagemang, vinterkvällar och storhelger som jul och påsk var lämpligt att ägna sig åt lekfullare gemensamma sysslor som dobbel och spel. Eller högläsning. Sällskapsspel och pussel hör för min del fortfarande ihop med jul. För många gör nog tv och internet att sällskapsspelen försvinner i den form som var, att fysiskt träffas över ett bord. Nu kan man spela spel utan att träffas annat än i smartphonen eller spela dataspel i sin ensamhet. Hela samhällsutvecklingen går mot individcentrering och ensam sysselsättning i  samband med teknikförändringarna.
Här är ett gäng hemma i vardagsrummet som spelar loppa. Pappa fotar förstår jag och det är första halvan av 50-talet. En mjuk duk eller filt ligger på bordet för här spelas loppa.  
En filt, små plastknappar i fyra färger, fyra av vardera och en lite större av varje färg samt en träkopp behövs. Sen är det bara att köra igång. Upp till fyra ensamspelare eller fyra lag. Enkla regler och inget direkt tänk krävs men väl koordination i rörelser och beräkningar av den kraft man lägger bakom varje "hopp". Det här spelet har vi haft mycket roligt med, mest för att det är trevligt med gemenskap.
 De små knapparna ska hoppa som loppor ner i koppen med hjälp av den större knappen som spelaren håller i sin hand.
Kartongen ser ut att vara 30-tal. Förmodar att pappa fått eller köpt det. Det borde härröra från plastens barndom. Och från en tid då enkla sällskapsspel fick människor i olika åldrar att träffas.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Sällskapsspelarna bara väntar på er. /kusinen

    SvaraRadera
  2. Åh, nostalgi! Det där spelet hade min moster, men jag hade glömt det tills nu.

    SvaraRadera
  3. Åh, det där kommer jag ihåg från min barndom - spelade det med min mamma oftast när jag var förkyld eller så där småkrasslig i nåt man fick en eller annan gång per år när man är barn. Det bästa med att vara förkyld. Av någon underlig anledning så dök spelet aldrig upp annars :) Gitt Nytt År förresten...tänkte glömma det i ivern över loppspelet! Nu skall jag läsa vidare!

    SvaraRadera
  4. God fortsättning på 2013!
    Ett loppspel från förr finns även i mina gömmor någonstans. Jag inser plötsligt att det bör användas! :-)

    SvaraRadera
  5. Meddelande till kusinen - ser fram emot spel och dobbel in på småtimmarna ;-)

    Tänk vad kul att få veta att fler spelat loppa, Pentamom, Tuvull och Anta S - som dessutom har kvar spelet i gömmorna! Lev livet, ha det så kul!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...