6 augusti 2013

Välfärdens baksida

Kommer man som jag från en bymiljö där det numera sägs "Jag tycker som du. Vad tycker du?" och handlingsförlamningen och det egna tyckandet har kraschlandat. Jante inte bara svävar över byns hemmansägare, jantelagen ligger som en våt filt över hela härligheten och därunder trivs mycket "mög". Då är det underbart att se unga människor som vill och törs engagera sig i samhällsutvecklingen. Se här är ett exempel.

Jag tror att många invandrare har sådana erfarenheter och upplevelser från sitt hemland att det nästan är självklart att man vill engagera sig på något sätt i sin nya hembygd där tyckande tillåts. Det som vi infödingar har släppt genom att bli soffliggare. Så synd att det blivit så. Pratar jag med andra om detta (naturligtvis inte bland hemmansägarna i byn - här går det inte) så säger många att det beror på att vi här i landet har fått det för bra.

Så synd att slöhet, slapphet och likgiltighet är välfärdens resultat.
Jag tänker inte gilla läget!
Att ha en egen åsikt borde inte vara kontroversiellt.
Vad tycker du???
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...