7 augusti 2013

Träslottet i Arbrå

Konsumentupplyserskan och folkbildaren Willy Maria Lundberg köpte en hälsingegård på 1960-talet där utställningar av kvalitetsföremål tog form i det hon kallade Träslottet. WML dog 2004 men fortfarande pågår här utställningar.
Varumärket Träslottets eget porslin och bricka. Fint som snus.
Vi stannade till, åt och besåg den utställning som nu pågick. Café/restaurang finns samt numera även ett centrum för världsarvet Hälsingegårdar. (Just denna del hade väldigt mycket mer att önska vad gäller tillgänglig information om hälsingegårdarnas belägenhet, specialiteter, öppettider mm - värdinnorna hänvisade till hemsidor!)

Men utställningen i Träslottet gav inspiration.
 
Det får räcka. Tre av de bilder jag knäppte på utställningen med skönhet, inspiration och lärdom. Det finns så mycket att ta till vara i den folkliga kulturen.
Här utanför ingången satt vi och åt och drack kaffe på maten. Entréanläggningen inspirerar också.
Så här tänker jag mig entrén framför morfars hus i framtiden. Trä framför bron (som ska vara av trä som den var en gång). I somras tog den här lösningen form framför lagårdsporten, att börja med. Offerbrädor, javisst! Bara att göra om då de ruttnat. Att använda brädor/plankor att gå på vid entrétrappor, broar och över fuktiga gårdsplaner var hur vanligt som helst förr i världen. Särskilt här i norr kan jag tro. Lösningen är mycket mer tilltalande än betongplattor eller annan stensättning tycker jag så här i en liten by på landsbygden. Men det tar inte byggvaruhandeln hänsyn till - att få sälja billiga betongplattor eller sten importerad från Kina ger ju så mycket mer klirr i kassan...

Men jag tror på trä i detta fall!
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...