17 augusti 2013

Lyx :-)


För vissa är det en slags "lyx" att ha tillgång till ett utedass. Det verkar ha med ålder att göra samt med geografisk belägenhet av dass och ägare till detta samt tidigare upplevelser. I södra och mellersta delen av landet är det mycket okej att äga och använda ett utedass. Antagligen förknippas det ännu med fattigdom i här i min del av norra Sverige där de var i bruk lite längre. Jag minns så väl min kompis K. som har avsmak för dass, hon som växte upp med ett sådant och först då hon var tonåring byggde familjen ett wc. Hon skulle bara veta hur kulturhistoriskt intressant dasset är ifall det nu inte rivits ut ur uthuset där det var/är beläget. Tillhörande byns vackraste bostadshus! Själv är jag uppvuxen med rinnande vatten i huset och installerad vattenklosett och ett tvättställ där det endast kom kallvatten ur kranen. Men utedasset fanns alltid där också! Jag har ett barndomsminne där jag kände mej som kung då jag för en gångs skull klättrade upp och satte mej på tronen :-) Lite farligt högt var det också, jag kan inte ha fyllt fyra ens den gången.

Själv äger vi några utedass och känner oss rika. Men ofta rivs de här i bygden då de upplevs som skitiga, smutsiga, äckliga, snuskiga. Jag ser det som en lyx samt ett inslag i miljötänket. Har man dass-Isak kan man separera urin och fekalier. Ni vet väl hur näringsrikt guldvatten till blomrabatterna är? Och med frigolitsits blir det något varmt om baken. Jag är privilegierad som har flera dass... och det tycker tydligen Martin Timell också att han är.
här informativt kan en byaförening informera medlemmar och andra. Om bland annat en dassrenovering. Jag ler glatt då jag läser. Jomenvisst, denna förening finns i södra Sverige, i Blekinge visar det sig.
Så här ser samfällighetsföreningens utedass ut vid ett av min bys utflyktsmål, en stuga på ett berg med utsikt som jag besökte i somras under blåbärsplockningen :-(

Har ni läst Det svenska dasset- inte bara en skitsak! En intressant historisk studie från 1994 av Kalle Bäck.
.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Hörde på nyheterna i går att i en kommun i södra Sverige (Blekinge, tror jag) så fanns fyra hushåll med utedass. Nu skulle man söka upp dem, för att förmå dem att fixa toa inne.
    Många kommuner budar ju inte längre, så det vill till att man har moderna grejor som man kan ta' hand om själv. (Gräva ner, som vi gjorde i min barndom, får man ju inte göra).
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. 3 år innan jag föddes hade vårt hus fått vattenklosett och rinnande kallt vatten i handfatet. Farmor bodde hos oss och hon bestämde att på sommaren går man på utedasset. Alla gjorde det och vi tyckte nog det var lite mysigt att sitta där och titta i priskuranten från Åhlen och Holms.

    SvaraRadera
  3. Margaretha - det var en intressant uppgift om hushåll med enbart utedass. Jag vet att kommunerna har olika policys för sophantering och latrin. Här betalar man per kilo sopor man får hämtade, latrintunnan levererar man själv till kommunens uppsamlingsplats och hämtar samtidigt en tom.
    Jag har också förstått att en kommuns sophantering inte enbart är en kostnad för kommunen, det finns även pengar att hämta där.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...