17 april 2015

Entusiasm attraherar

Jag gillar att åka tåg. Det har jag gjort sedan första gången jag åkte vid si så där 10 års ålder, då en resa till släkten i Uppsala. Min familj hade ju ingen bil, så det var cykel och tåg som gällde tills jag tog körkort som den första i familjen. Men tekniken bakom tågens framfart har jag inte satt mig in i. Jag har vänner och bekanta som är tågfreak både då det gäller teknikhistoria, tidtabeller, banläggning och allt vad som nu kan vara aktuellt.
Men jag är inte så intresserad av allt det där med olika tågmodeller och teknikhistoria. Det får andra ta hand om. Men jag är glad över att det ännu finns många entusiaster som kan det här med lok. Här ett ånglok i ett lokstall från 1889.
 
Ingenjörskonsten är intrikat och mekanisk. Nyligen besökte jag den här platsen där gamla lok och lokstallar visades upp. Det var ånglok och diesellok av olika modeller. Tycker det är intressant att få en inblick i andra människors entusiasm. Själv nördar jag ner mig i gamla byggnader och byggnadsteknik. Föredrag av människor med glöd och ett starkt intresse är oerhört roligt att lyssna till. Vare sig det handlar om kompostering, hundrasernas utbredning, blindtarmens betydelse eller skursocklars utformning under renässansen :-)
Det är lätt att förstå att lokförarna var ett stolt släkte med tanke på alla rattar och reglage de skulle ha koll på. Som en cockpit men utan lysande diodlampor ;-)
.
.

4 kommentarer:

  1. Ditt inlägg väcker minnen hos mig. Jag minns när jag första gången skulle resa tåg ensam. Resan startade i Älmhult och skulle sluta i Sölvesborg där min kusin och hennes föräldrar skulle möta upp. Skräckblandad förtjusning i kroppen, var rädd att jag skulle missa att stiga av vid rätt station. Om jag minns rätt så var det slutstationen jag skulle till... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Mia, känslan av de där förstagångsupplevelserna sitter kvar länge, kanske livet ut. Tänk om man skulle missa att stiga av vid slutstationen!!! ;-)
      Det är viktigt att "kasta sig ut i det okända" för att utvecklas som människa tror jag.
      Trevligt att du kommenterade!

      Radera
  2. Min första tågresa gjorde jag som ganske liten på smalspårig järnväg; Tertitten kallades den. Tåg är bra färdmedel det. Synd att det är så dåligt skick nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Tove, tåg är bra färdmedel. För miljö och människor.

      Radera

Tyck till om du vill...