24 april 2015

När skogen dör

Här hvilar Norrlands själfägande allmoge.
Bolagen reste vården.
"Det är som hade det kommit trolltyg över folket häruppe nu.
Glädjen är slut. Fiolen hänger dammig och osträngad på väggen; – det är dött och tyst på logen, där förr dansen gick om sommarkvällarna. Ungdomen är gammal vid tjugo år. Saga och sång ha tystnat vid brasan om vinteraftnarna och aldrig mer se getarpojkarna vitror och underjordiska väsen i skogen och bergen.

Nu talar man blott om pengar och förtjänster. Man svär åt sågverksbolagen och söker glädjen i spritbuteljen.
Men glädjen är borta.

Ibland talar man nog om skogen också. Om skogen, huggen, stympad, dödad. Och om pengarna, som skogen ger.
Men den levande storskogen, där far och farfar och hans far före honom levde och dogo i kamp med en karg natur, – där de hörde trollsånger från bergen och sjöarna och sågo viterdrottningen bleka sitt silver i midsommarnattens mattljusa dager – den bry de sig ej om. Den håller på att dö för dem.

Glädjen är död. Livet är borta. Människorna bli arbetsmaskiner i sågverksbolagens händer.

Och snart skall också skogen vara borta. Ve då, ve och åter ve över skogsskövlarne, över skogens mördare! "
Ur När skogen dör (1901) av Valdemar Lindholm

Bolagen innebär inte endast skogsbolagen numera. Var dansar älvorna numera? I samband med vindkraftsprojektet här har avverkats mer skog på några år än om exploateringen inte hade gjorts vill jag påstå. Och mer blir det då nya vägar har öppnat upp för detta.
Här tänker en f d bergslagsbo till om naturen som slår tillbaka.
.
.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Och tack för länken till mitt inlägg idag. Då fick jag upp ögonen för din blogg - vilken tur!
    Många varma hej från Issadissa a.k.a. Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen hej, jag fastnade verkligen för ditt analyserande av basnäringarna! Ja, inte bara det...

      Radera
  2. Tänkvärd ditt inlägg Var dansar älvorna nu, och Valdemar Lindholms som skrevs för över 100 år sedan.. Bolagen reste vården ... vackra texter är det om svårskogen om en kan säga så? Själfägande allmoge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove, jag blev uppriktigt förvånad då jag såg att Lindholms text skrevs 1901!!! Vad har ändrats? Jag förstår texten till fullo tror jag. Men kanske har de flesta svenskars inställning till skog blivit rationellare, mer mekanisk? Jag vet inte...

      Radera

Tyck till om du vill...