23 april 2015

Varning för mat

Livsmedelsverket har gått ut med direkt varning att äta för mycket fisk/strömming från norra Östersjön, Bottenhavet och Bottenviken. Hur kunde det bli så?


Andra fiskar du bör se upp med är vildfångad lax, sik, röding och öring. Jamen, hur ordnar vi människor för oss själva och naturen?

Bilden visar en glad liten flicka från sidan med håret i skugga så man kan tro att hon har tappat hår på grund av cancerbehandling, en sjuka som kan drabba oss om vi äter för mycket fisk med stor andel miljögifter. Hur kan det ha gått så snett på några decennier?

Jag och mamma älskade strömming och åt gärna kokt strömming med vit sås och koke pären då jag var hemma. Ingen annan i familjen var intresserad av detta. Hon/vi köpte 3 kg de gånger strömmingshandlaren kom körande. Sen rensade vi tillsammans och åt en del och stoppade resten i frysen.

Gode Gud välsigna maten amen. Få ja rammen? var en bordsbön pappa berättade om från sitt barndomshem. Det var hans syster så gärna ville få strömmingsrommen. Jag håller med om att den är supergod. Förr, då man kunde äta torskrom på konservburk köpte jag den ofta. Sååå god!

Men nu. Utfiskad torsk. Giftig strömming.
Hur kul är det på en skala...  Vi skapar själva framtiden.
.
.

6 kommentarer:

  1. Min pappa ville ha saltströmming (köptes i stora plåtburkar) och kokt mandelpotatis till lunch nästan varje vardag. "Man mår så bra på det", sa han alltid. Vi barn var inte alls lika förtjusta i den menyn och spådde att alla familjemedlemmar skulle utveckla både fjäll och fenor.
    Det är förfärligt att vi numera kan skylla på att strömmingen är giftig för att "slippa överdosering" av strömming. För firren är god. I måttliga doser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och förändringen har skett på 1/2 livstid. Förskräckligt så vi lever!

      Radera
  2. Oj oj så det blivit. Kokt strömming nytt för mig. Kokepären - det ska jag berätta för min 8 åring som älskar potatis, särskilt mandeln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kokt strömming och kokt mandelpotatis med vit sås står fortfarande väldigt högt på min gourmetlista :-) Det är sällan jag äter det numera.
      Ja helst mandel ska det vara som din fine 8-åring också föredrar. Allt annat kallade vi för "vitpären". Mandel och "vitpären". De sorterna fanns då jag var liten ;-)

      Radera
  3. Torskrom, av fabrikat Bornholms, finns i 200 g plastburk hos Netto. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va! Är det sant herr Stömell? Jag måste givetvis prova!!!

      Radera

Tyck till om du vill...