18 april 2015

Dilemma

Det här är en av de finaste krukväxter jag känner till. Jag får skott av min kompis, jag planterar, sköter och vattnar men efter något år så där lägger den av och dör. Jag får nya skott, de frodas och växer då jag vattnar och ger näring. Sen dör växten. Mycket vatten vill de röda bladen ha. Något svenskt namn har jag inte på den men något typ irine herbstis ska denna rödbladiga krukväxt enligt uppgift kallas på latin.

En omöjlig skönhet för min del. Ouppnåelig och därför så begärlig.
***
Edit: Jag fick ett mejl från en blomsterkunnig person. Han skriver att det är höblomster jag visar på bilden, men den har flera namn. På latin heter den Iresine herbstii. Finns i flera färgställningar och kommer ursprungligen från Sydamerika. Höblomster är anuell vilket förklarar mina tillkortakommanden. Tack T. för att jag fick lära mig något nytt!



.
.

3 kommentarer:

  1. Vacker! Tror mig veta vilken sort det är, men vet inte dess namn... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia! Jag fick ett mejl med svaret på vad växten heter. Jag redigerar bloggposten med mitt nyvunna vetande.

      Radera
  2. Den är så fin den blomman, ingen aning om dess namn men jag har haft en för länges sedan, den var som din den dog efter en tid. Nu vet jag vad den heter också :)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...