3 augusti 2015

Retrokänsla á la 70-tal

Köksspisstången från mormors kök togs ner vid renoveringen i början av 70-talet. Då hade jag som tonåring fria händer att inreda sommarstugan i min smak för mitt sommarboende under gymnasietidens sommarlov. Här är tidigt 1900-tal, 50-tal (bänkskiva av lokalproducerat laminat från Kalaberg) och 70-tal.
Då blandades gammalt och nytt och jag minns hur trevligt det var att ha ett eget hus att inreda.  Kan se samma vurm i bloggar och på instagram idag som skrivs av kvinnor i 30-35-årsåldern :-)

Retrorätt också idag.
.
.

2 kommentarer:

  1. Hemma på semester från Stockholm, sov jag gärna i "sommarrummet" som gjorts i ordning till långväga gäster. Mamma sydde gardiner , kafe´typ, av stuvbitar från Bredströms, det murades en öppenspis o farbror Haldo byggde en skåpsäng som var helt ljuvlig att krypa in i. Köksskåpen innehöll udda koppar , glas o tallrikar som rensats ut, golven var nästan täckta av trasmattor och på väggarna hängde gamla välanvända redskap, inte underligt att vi trivdes . Anna Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken väldigt trevlig beskrivning på ett älskat boende. Så fint!!!

      Radera

Tyck till om du vill...