5 mars 2020

Fake news

Betydelsen av fake news blev allmängods när USAs nuvarande president valdes 2016. Han påstod att medierna kom ut med falska nyheter, att de betrodda medierna inte är att lita på, inte heller "etablissemanget".

Det var omvälvande.

Men... när jag tänker efter är det trots allt medieföretaget Sveriges Radio som kommit med felaktiga uppgifter. Hur många vet jag inte men det jag kan referera till skedde för flera år sedan, 2013, och handlade om en politikermisshandel i Nordmaling. Kommunpolitikern Liza Jonsson (S) hade blivit överfallen i sitt hem av en privatperson. Detta skulle ha skett, enligt Liza Jonssons (nu Johansson) eget uttalande, på grund av att hon stod bakom beslutet att lägga ner ett antal byskolor. Public service kom ut med nyheten men man hade inte kontrollerat fakta fullt ut.

Lokaltidningen skrev om fallet, det var hett. Senare visade det sig att misshandeln inte var politisk utan handlade om ett triangeldrama som jag senare förstått. Men kommunalrådet och Liza J hade kokat ihop en annan historia som passade dem bättre.

Det hela innebar att socialdemokraterna i Nordmaling splittrades och ett nytt parti bildades, Fria demokraterna. I valet 2014 fick Centern 36,1%, i valet 2018 hela 42,7%. Det innebär också att det nu knappt finns någon opposition i kommunen.

Men hur ska man som oinsatt privatperson kolla upp vad som är fake news när betrodda medier går ut med felaktig information?

Jag kom att tänka på den där händelsen när ett liknande fall nyligen kom upp, den 17/2 2020. Det var kommunalrådet i Älvkarleby (S) som misshandlades. Ett politiskt motiv hävdade hon själv. SVT lokalt, Sveriges Radio, DN m fl tidningar gick ut med den nyheten.

Polisens förundersökning visar dock  att det i nuläget inte finns något som tyder på att bråket ska ha haft politiska motiv. Vilket DN dagen efter skrev. Det kan ha varit ett fyllebråk.


Förut spelade medierna en viktig roll i granskningen av samhällets makthavare och försvaret av yttrandefriheten. Idag är inte riktigt så, det ansvaret har till stor del tappats bort och tidningsutgivning är som vilket företagande som helst: målet är att tjäna mycket pengar på kort tid. Det ser jag i de lokaltidningar jag brukar läsa. Dessutom har den lokala bevakningen nästan försvunnit.

Tidigare granskade medierna makten, nu behöver inte bara samhällets makthavare utan även medierna granskas. Det är ett demokratiproblem. Vem ska granska makten för att jag som individ ska få rätt nyheter och inte falska sådana??
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...