27 augusti 2023

Torkade växter

Mintt "herbarium" från 1970-talets början består av 33 pressade växter utan egentligt tema. Växtpressen tillverkade pappa. Växterna fästes på styv kartong, en ram med glas tillverkades av densamme. Här är den avfotograferad vid en tuva med liten blåklocka. Blåklockan med den förgängliga färgen som inte behölls ens om salt ströddes på klockorna.

Prydligt har jag antecknat de latinska namnen på växterna, i sammanställningen nedan togs de svenska namnen också med. Tidens gång visar sig genom att två växter fått ändrat latinskt släktnamn då gentekniken gjort att Linnés indelning delvis blivit föråldrad.

Fragária vesca

Smultron

Anthriscus sylvestris

Hundkäx, hundloka

Veronica officinalis

Teveronika, ärenpris

Rubus árticus

Åkerbär

Erióphorum angustifolium

Ängsull

Rumex Acetosélla

Bergsyra

Geránium silváticum

Midsommarblomster, skogsnäva

Potentilla erécta

Blodrot

Ranúnculus acris

Smörblomma

Trifólium repens

Vitklöver

Gymnocarpium dryopteris

Ekbräken

Drósera rotundifolia

Sileshår

Lúzuia pilóso

Vårfryle

Linária vulgáris

Gulsporre

Trifólium spadíceum

Brunklöver

Ramíseria secóndo,nu Orthilia secunda

Björkpyrola

Pyrola rotondifolia

Vitpyrola

Pyrola minor

Klotpyrola

Viola canína

Ängsviol

Lámium album

Vitplister

Cornus suécia

Hönsbär

Vacciníum oxycoccos

Tranbär

Chrysánthemum leucanthemumnu Leucanthemum vulgare

Prästkrage

Campánula rotondifólia

Liten blåklocka

Linnéa borealis

Linnea

Vaccínium vitis-idaéa

Lingon

Láthyrus praténsis

Gulvial

Polygonum viviparum

Ormrot

Paris quadrifólia

Ormbär

Gerum rivále

Humleblomster

Oxalis acetosélla

Harsyra

Antennária dioéca

Kattfot

Achilléa millefolium

Röllika

Jo, vilda växter och naturen fängslar och intresserar mig. Det är förstås många växter som inte kom med - kanske är det smällglim, kråkklöver och ängsskallra jag saknar mest. Att frivilligt pressa blommor har jag förstått att de flesta jämnåriga ansåg var dötrist, kanske gjordes det under skoltvång men i de klasser jag gått var detta aldrig en skoluppgift. Jag tyckte det var roligt att pressa växter.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin växtpress! Vi hade också i uppgift att samla och torka blommor på sommaren, men med dåliga förutsättningar. Jag fick tag i lite gråpapper som jag lade växterna mellan och så lade jag på böcker och satte mig på traven då och då. Det blev inget vidare ...

    SvaraRadera
  2. Visst är pressen fin och funktionell men sällan använd.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...