30 augusti 2023

Döden och arbetarklassen

Fick en bra kommentar av Karin när jag den 23/8 skrivit om "Genusperspektiv på tidningsurklipp". I minnet dök då upp en dödsruna som jag klippte ut ur Dagens Nyheter i mars 1999 eftersom den var så extraordinär och annorlunda. Den sparades och sattes in i tankeboken.

På motsatt sida i boken finns ett kåseri av Ingemar Unge ur tidningen VI, som jag klippte ut en månad senare, i april 1999. Unge hade även han frapperats av den ovanliga dödsrunan över en arbetarklasskvinna och han formulerade sig så här:

Den här tanten visste sin plats på Jorden och var stolt över den. Hon stod över Jante-lagen. Frid!

3 kommentarer:

  1. Vilken fin skildring av Ebba och hennes liv. Dessvärre lika ovanlig fortfarande. Jag kollade om det fanns något om min farmor och hittade några konventionella rader i lokalpressen om hemmets skötsel. Hemmets skötsel!

    Jag blir lite nostalgisk när jag läser Unge och undrar var dagens motsvarande kåsörer finns, sådana som är stilistiskt njutbara, roliga och träffsäkra ( som Jolo, Bang, Cello, Ehrenmark, Red Top ...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, jag blev visst anonym i förra kommentaren. Troligen för att jag kommenterade från mobilen i stället för datorn. Vi får se hur det blir med denna kommentar.

      Radera
  2. Nu finns få dödsrunor i papperstidningarna. Ibland, men sällan i min hembygd, finns en runa på nätet.
    Kåsörerna, som vi minns dem, verkar också de ha dött ut.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...