3 mars 2010

Oleum Basileum

Min barndoms kur mot förkylning finns fortfarande i handeln. Ett naturläkemedel som jag upptäckte igen så sent som förra året intill kassan på Konsum. Som barn tyckte jag namnet var fantasieggande men barnsligt. Oleum basileum är latin och om jag förstått det rätt betyder det ungefär "kungen/kronan bland oljor".

Några droppar på kudden på kvällen då täppt näsa och hosta förelåg var en moderlig omtanke. Eller så några droppar i en näsduk, som på den tiden alltid var av bomull. Pappersnäsdukar fanns inte då jag var liten. Jag hade kanske tur som växte upp med en hemmavarande mamma. Men som dagisbarn hade jag kanske varit mycket tuffare???!











Innehållsdeklarationen klargör att 1, 0 gram innehåller:
Pepparmyntsolja 435 mg,
Eucalyptusolja 400 mg,
Kajeputolja 100 mg,
Vintergrönolja 37 mg,
Enbärsolja 27 mg,
Kryddnejlikeolja 1 mg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...