4 maj 2011

Rödpennan

Kommer ni ihåg de rödblå pennorna som fröken eller magistern använde i grundskolan? Kanske var det bara i låg- och mellanstadiet? Då jag hittade några sådana här i en bokhandel som skulle lägga ner - då slog jag till och köpte minnen. Den här är tillverkad av Blyertsfabriken Viking i Malmö och heter 850-blåröd.

Det var trots allt sällan jag var rädd för rödmarkeringar för jag var en "duktig" och läraktig elev, men visst syntes bockarna tydligt med rödfärg. I lågstadiet fick man gå fram en och en till fröken Tora som satt i katedern och rättade det vi skrivit eller räknat, allt eftersom vi blev färdiga med övningen. Då stod man bredvid fröken och hade möjlighet att titt ut över klassrummet. Ibland blev det kö för att få rättat.

Det här är ett uppslag ur två anteckningsböcker från 7:an och 8:an som jag har i arbetsbokshyllan bland matematiska formler och tabeller, handböcker i äldre byggnadstekniker, sektionsfakta ROT, Arkivguide för byggnadsforskare, Städfrågan i kulturhistoriska miljöer och allt annat möjligt roligt ;-)

Jag tittar faktiskt i de här anteböckerna som behandllar LINEARRITNING ibland. Va!!? Jag är mycket tacksam för att vår klassföreståndare och teckningslärare Ivar Rönnberg gnetade med oss med de här övningarna och lärdomarna, Ivar alltid elegant med kavaj och fluga. Så här kunde uppgifterna vara utformade:

Givet: En sträcka.
Sökt: Sträckan delad i gyllene snittets proportioner.

Givet: En cirkel.
Sökt: En regelbunden femhörning inskriven i cirkeln.
A) med hörnet mot en given linje.
B) med en sida parallell med en given linje.

Givet: En cirkel.
Sökt: En spiral konstruerad av cirkleln.
(Att detta handlar om Fibunacci-tal berättade inte Ivar. Åtminstone har jag inte antecknat det, men gyllene snittet och snäckformen är uppbyggd kring Fibunaccis talserie). I 7:an hann vi med en lång introduktion samt 13 figurer, i 8:an 33 figurer.

Ivar Rönnberg var en autodidakt konstnär. I hans motivvärld förekom skogsväsen och natur målad med pastellkrita. Formatet var ofta långsmalt som 60-talet förespråkade. Hans hustru Beda Rönnberg blev en erkänd naivistisk konstnär.

Jag är mycket glad över att ha haft Ivar som teckningslärare i högstadiet. Mycket! Vi elever bad emellanåt att han skulle visa sin märkliga egenskap att kunna skriva med båda händerna på gröna tavlan med sin vackra handstil - med den högra blev handstilen rättvänd, med den vänstra spegelvänd. De gånger han väl ställde upp på vår begäran var märkliga stunder som finns kvar i mitt minne.
.
.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag minns också pennan! Läsvärt om Ivar, och vilken märklig förmåga han hade med skrivandet!

    SvaraRadera
  2. Att skriva med båda händerna, brukade även min mor roa sina elever med.
    Så många roliga minnen som trillade över mig - linearritning tyckte jag var kul, men det vete 17 om jag skulle klara det i dag.
    Förmodligen ligger det några röd/blåpennor och dräller någonstans här hemma.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Fibonacci använder man i teknisk analys pâ Börsen (AT) men om det kan spâ framtiden lâter jag vara sagt. Vi hade inne en sâdan bra mattelärare i min skola vilket jag beklagar för det hade varit bra att veta tidigt. Dessutom var han grym och vi var lika rädda för honom som för matematiken. Jag valde naturligtvis latinlinjen pâ gymnasiet, men började intressera mig för matten sen pâ egen hand. Det gyllene talet är ocksâ bra att veta, fast jag har glömt av hur man bestämde det.

    Gammelmor i Paris

    SvaraRadera
  4. Hej hopp, så trevligt att få kommentarer om rödpennor och linearitning. Fibonaccital för tekniska analys på Börsen - det hade jag ingen aaaaning om. Kul att få veta. Tusen tack för kommentarer!!!

    SvaraRadera
  5. Tack för påminnelsen!! Jag hade glömt de där pennorna trots att jag hade en bok som hetter "Pennstumpen" och handlade om just en sådan penna!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...