5 mars 2012

Torson

Det här med konst kan vara mycket.
Jag minns första gången jag som arkitektstuderande kom i kontakt med Barbro Bäckströms torson av skulpterade metallnät på en utställning. Jag föll genast för de här ljus- och skuggspelande verken.
Den här skulpturfotot hittade jag på webben för länge sen, okänt var.
Barbro Bäckström 1939 - 1990.

Skissen till "Ljusspegel" finns på Skissernas museum. Foto: C. Knutsson

Den här nedersta bilden, skissen i gips till "Ljusspegel" finns på Skissernas museum i Lund. Jag får genast kejsar Augustus fantastiska fredaltare i marmor i Rom, "Ara pacis", i tankarna. Ett byggnadsverk som jag studerat noggrant på plats. Kroppar i relief som frigör sig ur massan eller hålls kvar i den om man så vill. Det hela är väldigt suggestivt.

Skissernas museum, Lund är ett museum ska jag se till att besöka. Att få presenterat för sig tankarna bakom ett färdigt konstverk eller byggnad är ju minst lika intressant som det färdiga verket.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...