27 juli 2012

En hälsning från förr

Jag upptäckte en inkarvad hälsning från förr efter att taket, "holken", framför lagårdsporten revs i maj. I släpljus ser man tydligt VJS 1914 i ett hjärta och en kvist under det hela. (S:et är bakvänt)
Jag rådbråkar hjärnan. Vem kan det vara? JS. Johansson? Kan det vara Valentin Johansson som ristat Valentin  bodde på andra sidan bäcken med en spång över till "vår" sida. Han föddes 1899 och var således 15 år 1914. Valentin blev polis med åren och flytte åt Sundsvall. Hans bröder Johan f. 1895, Oskar f. 1897 och Sven f. 1910 blev kvar i byn och bodde grannar livet igenom. Visst minns jag dem!
En sommardag 1926 hos Johan Johansson. Den fina lagården i bakgrunden finns kvar, den ägs nu av Johans dotterson Mikael Å. Storhässjan, kornhässjan, är borta sedan länge, jag minns den inte.
På bilden syns Valentin Johansson, P.A. Höglund, Naima Norgren, Selma Johansson (gift med Johan) med sonen Ingvar i knäet samt J.A. Norgren.
.
Ingvar Lögde, Mikael Åberg

2 kommentarer:

  1. Det är alltid roligt att hitta "hälsningar" från dom som levde före oss. Timmerväggarna i vårt hus, byggt 1888, bar också spår efter tidigare "klottrare". Eftersom vi skulle täcka över dom i samband med renoveringen passade jag på att fotografera för att på så sätt bevara "klottret".

    SvaraRadera
  2. Dokumantation är bra och viktig för att förstå sitt hus och vad som byggts till och om i det. Dessutom kommer man de som levde då närmare inpå livet - ett härligt tillskott i förståelsen av vad som varit.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...