9 juli 2012

Sevärt

Turistväg
 Turistområde
Landmärke
Världsarv
Detta är symboler för turistväg, turistområde, landmärke, världsarv.
Att hamna i världsarvskategorin är svårt. Det närmaste världsarvet härifrån är Höga kusten, ett naturområde som utsågs år 2000. Nu den första juli utsågs Sveriges senaste världsarv - sju hälsingegårdar, nämligen Kristofers i Stene, Gästgivars i Vallsta, Jon-Lars och Pallars i Långhed, Fågelsjö gammelgård, Bommars i Letsbo och Erik-Anders i Asta. Ett härligt kulturarv.

Kolla in HÄR och klicka på ditt län för att se vad Trafikverket anser vara sevärt där.
Har du något värdefullt du skulle rekommendera dina långväga vänner att besöka i din närhet? Tänk efter, det är bra att ha i "bakfickan" och stolt visa upp. Själv har jag lättare att hitta besöksmål i mitt sydligare boende än i närheten av mitt nordliga.
.
.

2 kommentarer:

  1. Vi är begåvade med världsarv här också.
    Hällristningarna i Vitlycke.
    På kollisionskurs med motorvägen...

    SvaraRadera
  2. JNinna, jag minns en solskenskväll ensam på berghällarna i Vitlycke omringad med hällristningarnas röda färg. Det var magiskt! Fantasin skenade :-) En härlig ensam cykelsemester. Sedan det vackra besökscentrat byggts och Tanum blev världsarv har jag inte varit där. Men det står på min lista....

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...